manžel
karča
muž přestal pracovat, každý den spí do 15 hodin pak se sebere jde do hospody ,nevím kolik piv vypije, cstou si koupí 1,5 l vína a s tím se tak za 3 hodinky vrátí domů a v noci průběžně popíjí.Tento stav trvá od září 2009. Nevím co mám dělat, nekomunikuje se mnou nic nepomáhá, vyhodit ho je nemožné prostě neodejde. Dokonce s pomocí jeho obvodního lékaře jsme ho lstí nechali odvést do Bohnic, ale hned ho propustili. Ano vím musí chtít on. Co můžu vůbec dělat? fk

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je velmi dobře, že se snažíte problém s manželovým pitím včas řešit, neboť neřešené problémy s alkoholem mají tendenci narůstat. Sama jste si vyzkoušela, že manželova motivace k léčbě je velmi důležitý předpoklad úspěchu. V tuto chvíli tedy je důležité pokusit se manžela k léčbě motivovat - způsobů, jak lze člověka motivovat k řešení problému s pitím je více – od domluvy, tlaku širší rodiny až k ultimátu(„já nebo alkohol“). Je třeba chovat se tak, abyste nechtěně manželovi „neumožňovala“ a neusnadňovala jeho pití – nepečujte o něj, pokud je opilý nebo má kocovinu, neomlouvejte ho před rodinou a známými, nesnažte se jeho problém s alkoholem před ostatními skrývat, neposkytujte mu finance. Nepřebírejte zodpovědnost za jeho problémy a následky, které svým pitím způsobil. Nebuďte na problém sama a vyhledejte pomoc odborníka – např. v AT ambulanci, v poradně pro rodinu a mezilidské vztahy, v Praze funguje sdružení pro péči o rodiny závislých (http://www.anima-os.cz/ ). Odborník Vám může nejenom poradit, jakým způsobem manžela k řešení problému motivovat, ale také Vás může podpořit v této obtížné situaci. Pokud napíšete, kde bydlíte, ráda Vám kontakty na vhodná zařízení pošlu. Řadu informací o alkoholu a o tom, jakým způsobem k člověku, který má problémy s alkoholem přistupovat si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.