Zorničky po použití drogy
Jo
Dobrý den, mám podezření, že moje dvacetiletá dcera bere drogy. Nebo vlastně nevím. Dcera je psychicky labilní, má za sebou lednový pokus o sebevraždu ( rozešel se s ní partner), hodně zhubla - 48 kg/165cm. Změnu chování pozoruji asi půl roku. V sobotu byla na diskotéce, v noci jsem s ní mluvila telefonem a byla jakoby "zrychlená a šťastná", ráno měla malinké zorničky, v poledne velké skoro přes celé oko. Navštěvuje občas psychiatra, možnost braní drog s ním samozřejmě proberu. Prosím o odpověď na otázku, zda třeba extáze může způsobit změny zorniček. Podobné změny jsem pozorovala, když dcera brala prášky na uklidnění a na spaní, ale ty už nebere. Děkuji Jolana

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás Jolano, Vaše příjmení jsem smazala - naše poradna zachovává anonymitu. Těžko se Vaše situace hodnotí přes internet, může se jednat o užití/užívání drog, ale samozřejmě také nemusí. Pokud by se jednalo o drogy, tak dle toho, co uvádíte, by mohlo jít o užití pervitinu. Více informací o jednotlivých drogách se můžete dočíst na tomto webu, v rubrice stimulační látky. Uvedla jste, že dcera výrazně zhubla, v nočních hodinách byla "zrychlená" a "šťastná", rozšířené zornice. To, co jste uvedla, vypadá jako příznaky užití pervitinu, ale znova opakuji, přes internet Vám toto nikdo nemůže 100% zhodnotit. Tážete se, zda psychotropní látky mohou ovlivnit změnu zorniček. Ano, mohou. Po konzumaci stimulačních látek se většinou zornice znatelně zvětší, po užití látek opiátového typu jsou naopak znatelně zmenšené. Také se jejich velikost mění v průběhu odeznívání účinku drogy. Ošetřující lékař by zajisté měl dostat informaci o podezření užívání psychotropních látek, i vzhledem k případné medikaci je toto důležitá informace. Je nutno dodat, že i léky předepsané lékařem by mohly způsobit podobné stavy i změnu velikosti zorniček a nemuselo by se tedy nutně jednat o drogy (např. některá antidepresiva při počátku užívání mohou působit u některých pacientů i tímto způsobem). Pokud je možnost to probrat s ošetřujícím lékařem, asi by to bylo nejlepší. Nevím také, zda jste o svém podezření mluvila s dcerou a s jakým výsledkem. Pokud byste měla zájem, mohu Vám doporučit vhodné odborné zařízení zaměřené na drogovou problematiku, které byste Vy jako rodič mohla využít k poradenství a kde byste Vaši konkrétní současnou situaci mohla osobně probrat. Nevím, odkud pocházíte, ale když mi napíšete ještě jednou a uvedete, jaká města jsou Vám dobře dostupná, tak bych Vám vyhledala kontakty. Zatím se mějte hezky. M.K.