užívání marihuany v těhotenství
Andrej
Dobrý den jsem ve 12 týdnu těhotenství a občas s přítelem kouříme marihuanu,chtěla bych s tím přestat ale vždy když ho vidím dám si také.Když jsem ho požádala aby s tím po dobu těhotenství také přestal odpověděl že mimču tráva škodí kmíň než cigareta,protože si myslím že to tak není ráda bych věděla jaký vliv má marihuana na miminko abych mu svou prozbu mohla důkladně argumentovat a on si uvědomil že to zas tak v pořádku není.Sama tomu těžko odolávám ale kdyby mě podpořil i on jistě bych to zvládla předem moc děkuji za Vaši odpověď Andrea

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, chápu, že máte obavy a že byste s kouřením marihuany ráda přestala nebo ho výrazně omezila s ohledem na miminko. Marihuana, stejně jako jiné drogy, má svá rizika a v těhotenství se tato rizika rozšiřují i na rizika pro nenarozené miminko. Nutno říct, že marihuana patří mezi látky, které nemají na zdraví plodu fatální účinek. Pokud byste denně pila větší množství alkoholu, tak by bylo zdraví plodu ohroženo výrazně více. Ale bezpečné užívání marihuany v těhotenství samozřejmě není. Z bulletinu Zaostřeno na drogy s tématem Návykové látky v těhotenství, vybírám následující: "Vliv marihuany na plod je závislý na dávce, při chronickém užívání je prokázán nižší přírůstek hmotnosti u matky a nitroděložní růstová retardace v důsledku chronické hypoxie (nedostatku kyslíku)." Nižší porodní hmotnost může být handicapem pro novorozence (psychomotorický vývoj, imunita...). Děti mohou být po porodu dráždivější, neklidné. V rámci výzkumu byla u dětí uživatelek marihuany prokázaná horší schopnost soustředění. V zájmu objektivity je třeba dodat, že nálezy u dětí, jejichž matky v těhotenství kouřily marihuanu, nejsou tak jednoznačné, jako je tomu např. u alkoholu. Chápu, že byste ráda, abyste měla v příteli podporu, nicméně to, zda se Vám podaří s marihuanou přestat, je především na Vás. Jinak jste trochu v bludném kruhu, pokud jako podmínku své abstinence máte jeho abstinenci a on s kouřením marihuany nebude chtít přestat. Asi bude lepší zaměřit se opravdu spíš na to, jakou motivaci byste měla mít Vy, jde teď především o Vás. Zkuste to promyslet a kdyžtak znovu napište. Na závěr - Bulletin Zaostřeno na drogy si můžete stáhnout na www.drogy-info.cz v kolonce Publikace / Zaostřeno na drogy / 2007. Také můžu doporučit knihu Binder, T., Vavřinková, B. (2006): Návykové látky v těhotenství. Praha. Triton. Nebo článek (v AJ): The Association of Marijuana Use with Outcome of Pregnancy, by S. Linn et al, American Journal of Public Health, Vol 73, 1983, 1161-1164