Drogové testy - šoférovanie auta
trancer
Som pravidelný konzument marihuany ( nič tvrdé neberiem) , a už dlhšiu dobu sa na Slovensku hovorí o zavedení papierikov na zistenie prítomnosti drog(klasické olizovátka ) .Za volantom chodím v zásade striezvy. Avšak mám nejaké neurčité informácie o tom ,že THC je možné týmito papierikami zistiť aj nasledujúci deň. Na serveri drogovaporadna.cz sa o tom niečo písalo. HOvorili ste o tom ,že je to iba orientačné zistenie prítomnosti drogy a následne je previnilec odobraný na krvné testy ,kde sa potvrdí či má v tele aktívne alebo neaktívne THC , z čoho bude následne vyhodnetené ,či daného človeka obvinia alebo nie . To znamená ,že napr .piatok si zahúlim ,sobotu poobede budem šoférovať, oliznem papierik , a oni ma normálne zoberu na krv ,resp močový test do nemocnice , kde sa to potvrdí ,resp vyvráti? Pripadá mi to dosť na hlavu ,keďže na druhý deň som plne striezvy , a žiadne ovplyvnenie šoférovania necítim ,riadim auto proste normálne. Okrem toho ,ak by som niekoho viezol ,napr rodičov , tak čo si o mne majú myslieť, keď mi víde test pozitívny a polícia ma "odchytí" ako potenciálneho "zdrogovaného šoféra"? Okrem toho ak by ma už odchytili ,neverím že Slovenská polícia ma len tak pustí ,i keď mi test víde negatívny , už vidím ten rad otázok ,ktoré dostanem ,odkiaľ som sa k marihuane dostal.

Odpověděl:
Dobrý den, s tím testováním řidičů v ČR je to zhruba tak, jak píšete. Orientační slinný test reaguje i na metabolity THC, které se drží v organismu poměrně dlouho, ale neznamenají, že jste pod vlivem marihuany a neschopen řízení. Tzv. "aktivní THC" lze prokázat pouze testem z krve, který je třeba při pozitivním slinném testu provést. "Aktivní THC" je v organismu cca 12 až 18 hodin od konzumace a po tuto dobu byste řídit neměl, protože vaše pozornost, reakční čas ap. nemusí být úplně stoprocentní, ačkoli si to subjektivně nemusíte uvědomovat. Pokud u vás najdou "aktivní THC" je to posuzováno, jako byste byl pod vlivem. Pokud najdou jen metabolity, znamená to, že pod vlivem nejste. Netuším, jak budou policejní postupy vypadat na Slovensku ani jaké v tomto směru má Slovensko právní úpravy. Nicméně vyžádání si krevního testu v případě pozitivity testu slinného, bych považovala za účinnou právní obranu. Tedy v případě, že jste si jistý, že jste marihuanu neměl minimálně těch 18 hodin. Chápu, že případná reakce rodičů a vysvětlování situace Vás poněkud zneklidňuje, ale s tím vám nijak neporadím, kromě toho, abyste marihuanu přestal kouřit. Je to stále nelegální droga, byť s relativně nízkými riziky, a podobné nepříjemnosti k jejímu užívání prostě patří. S tím nic nenaděláte. Hodně štěstí.