částečné omezení svéprávnosti
Sirien
Dobrý den, můj tatínek (v důchodu) je dlouhodobý alkoholik. Opakovaná léčba (3x) (poslední ukončana pro porušení pravidel) ani rodina (já, bratr, a tatínkova sestra) nemají vliv. Současný stav odpovídá cca 2-3 velkým lahvím vodky denně (bez přehánění), minimální příjem jídla (z toho co přinesu), nulová činnost. Jedná se pouze o kombinaci spánku a pití. téměř nulová komunikace. Z tohoto stavu jej opakovaně (dočasně) dokázalo dostat pouze omezení fin, toků, kdy byl táta téměř jako dříve. Situaci jsem probíral s psychologem (který tátu zná - (RIAPS). Ten s omezením svéprávnosti (k nakládání s fin. prostředky souhlasí a vnímá jej v dané situaci jako řešení. Ale praktické zkušenosti s postupem nemá. Protože s tímto krokem nemám zkušenost, a) chi se Vás zeptat na další postup. b) zda je reálné dosáhnout částečného omezení pro nakládání s penězi (opatrovníkem by byla tatínkova setra, nebo já (syn) c) zda je po najaké době (delší abstinence) možno toto částečné zbavení svéprávnosti zrušit ? d) napadá Vás vhodnější řešení ? Děkuji mnohokrát za odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud jste si opakovaně ověřili, že omezení finančních zdrojů u vašeho tatínka vedlo ke zlepšení jeho stavu, lze podání návrhu na omezení způsobilosti k právním úkonům v rozsahu, který se bude dotýkat nakládání s finančními prostředky, zvážit. Otázka je, jaký by to mělo dlouhodobý efekt, zda by se váš otec nedostal do stavu, kdy by alkohol, resp. prostředky na něj, chtěl získat jakoukoli cestou, třeba i nelegálně. Takže mimo omezení financí by také bylo samozřejmě potřeba, aby se váš otec ze závislosti léčil. Návrh na omezení způsobilosti k právním úkonům může podat také rodinný příslušník. Podává se k místně příslušnému soudu, který pak ustanoví soudního znalce, v tomto případě nejspíše lékaře z oboru psychiatrie, pro vypracování znaleckého posudku týkajícího se stavu vašeho otce. Soud pak na základě tohoto posudku i vašich výpovědí rozhodne o případném omezení způsobilosti k právním úkonům a jeho rozsahu a ustanoví otci opatrovníka. Výsledek jednání si však netroufám odhadnout, vzhledem k tomu, že "pouze" diagnóza závislosti na alkoholu nemusí být pro soud dostatečným důvodem na omezení způsobilosti, zpravidla je zohledňováno i to, zda mimo závislosti je přítomna i další psychiatrická diagnóza. Ještě mě napadá, že by možná bylo vhodné k návrhu pro soud připojit i písemné doporučení psychologa z RIAPSu, který, jak píšete, situaci vašeho otce zná. Omezení způsobilosti k PÚ je samozřejmě v případě změny situace dotyčného možné soudní cestou zrušit či změnit jeho rozsah. Pokud byste potřebovali pomoci se sepsáním návrhu pro soud, je možné se obrátit na některou z občanských poraden (www.obcanskeporadny.cz, služby jsou bezplatné) nebo na komerčního advokáta (seznam na www.cak.cz). Budu držet palce, ať se problémy podaří nakonec zvládnout.