pervitim
xxx
dobry den.zhruba tak 7 messíců jsem bral pervitin.ted se snazim prestat 3 tydny jsem nemel a zatím je to celkem okej.sice na to myslím každy den a dal bych si hned kdyby to na me nekdo vytahl.ale jeden znamí od koho jsem nejcasteji braval tak už me to neda.kdybych chcel tak by to bylo slozitej si pořešit.nedokážu si predstait ze uz si nedam vůbec nevím jak to bude dal.nejsem si jisty zda to pujde lehce.od te doby co jsem zacal jsem se hodne zmenil jsem víc uzavřený,víc ve stresu atd..nebudu to tady vypisovat...jen se chci optat jestli bych mohl být zavislí a na jaké ůrovni?sam o sobe si myslím že trochu zaislí jsem že me celkem poznamenalo není to jako dřív...mam 16let...pudu cekat na opoved dekuji předem.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Oceňuji, že jste se pokusil s pervitinem přestat a že už tři týdny abstinujete. Pokud jste bral pervitin 7 měsíců, teď abstinujete 3 týdny, myslíte na pervitin každý den, píšete, že kdyby Vám ho někdo teď nabídl, že byste neodolal a nedokážete si představit, že už si nikdy nedáte... tak mi to vyznívá, že závislost se u Vás projevila a projevuje. Nakolik je závažná, to nedokážu posoudit, nevím, nakolik Vám pervitin zasáhl do života i v ostatních ohledech, zda jste byl v průběhu té doby, co jste bral, schopný chodit do školy, zda jste se dostal do nějakých finančních potíží, zda máte problémy doma... (níže kopíruji definici závislosti, body c a d se týkají látek, které způsobují tělesné odvykací příznaky, což pro pervitin není typické, ale myslím, že pokud si to pořádně přečtete, zjistíte, že ostatní body se Vás týkají). Nicméně důležitější v tuto chvíli je, co máte v úmyslu se situací dělat. Sám píšete, že jste si vědom toho, že to nepůjde lehce. Píšete taky, že zjišťujete, že jste se změnil a že se necítíte úplně psychicky fit. Tak mě napadá, jestli by nebylo od věci využít nějakou odbornou pomoc, aby Vám to pomohlo překonat první fázi bez pervitinu. Nemyslím tím, že byste nutně měl jít někam do léčebny, ale existují centra, kam byste se mohl zajít poradit (ambulantně, bezplatně i anonymně) a využít nějakou podporu, aby se Vám to zvládalo lépe. Nebude to jednoduché ani tak, ale mohlo by Vám to pomoci se v tom zorientovat, zjistit, co vedlo k užívání drog, napravit případně potíže, které jste si užíváním drog způsobil, naučit se, jak zvládat ty chutě na drogy a případné rizikové situace. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějaké vhodné zařízení nebo někoho z kolegů, kam byste se mohl obrátit. Zatím přeji hodně štěstí a držte se. Co se týče definice závislosti, tak vám zde kopíruji definici syndrom závislosti podle 10. verze mezinárodní klasifikace nemocí): Je to skupina jevů fyziologických (tělesných), behaviorálních (týkajících se chování) a kognitivních (týkajících se duševního života, zejména poznávání), v nichž přijímání drogy má u jedince mnohem větší přednost, než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Centrální popisnou charakteristikou syndromu závislosti na droze je touha (často silná, někdy přemáhající) přijímat drogu. Znovuužití drogy po období abstinence vede k rychlejšímu znovuobjevení jiných rysů syndromu závislosti, než je tomu u jedince, u kterého se závislost nevyskytuje. Definitivní diagnóza závislosti by se obvykle měla stanovit pouze tehdy, jestliže během posledního roku došlo ke třem nebo více z následujících jevů: a) silná touha nebo pocit přijímat drogu, b) potíže v kontrole užívání drogy, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství užité drogy, c) tělesný odvykací stav, jestliže je droga přijímána s úmyslem zmenšit jeho příznaky nebo jestliže je přijímána příbuzná látka se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky, d) průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látek, aby se dosáhlo účinku původně vyvolanými nižšími dávkami drogy, e) postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch drogy a zvýšené množství času k získání nebo užívání drogy nebo zotavení se z jejího účinku, f) pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků jako poškození fyzického zdraví, psychické potíže (psychotické nebo depresivní stavy).