Zuzka
Dobrý den, je mi 29 let, žiji se svými rodiči a 27-letým bratrem na vesnici v rodinném domě. Problém je náš otec, je to silný alkoholik, opilý je už hodinu po probuzení, pak se naobědvá, spí 3 hodiny, pak se vzbudí, nadává, uráží, nic si nepamatuje, nemá ohled vůbec na nic, chová se nevyzpytalelně a pak pokračuje v pití až do noci. Pije pivo a vodku, kterou si schovává. Že je alkoholik si nepřizná, ani když mu flašku najdeme (říká: „to tam dal asi někdo jiný“) Ale nebije nás, ovšem zatím. A proto nevoláme policii. Ale už to trvá 20 let, do práce nechodí, jen propíjí peníze. Kdo by ho taky zaměstnal, že? Mimochodem je teď bez práce i bratr a mamka, takže je doma "veselo". On si ovšem myslí, jak se bezvadnej chlap, jak ho mají všichni rádi (hlavně kámoši z hospody) a my jsme idioti a mamka je protivná kráva apod. horší urážky. Dům i pozemky sdělila maminka, takže v případě rozvodu by nedostal nic. Žádní přátelé ani rodina už k nám dávno nejezdí, vědí, že zas bude otec opilý, bude jen nadávat a hádat se. Tomu se každý rád vyhne. Odstěhovat se nemůžeme, máme hospodářství, zvířata - on by se o ně jednak nepostal, a potom dům je maminky a kdo ví co by tam ten ožrala ještě napáchal. Jsme bezradní, potřebovali bychom poradit, jak ho dostat z domu hned. S rozvodem by nesouhlasil, táhlo by se to a stejně bysme ho z domu nedostali. Prostě je to tak, že čekáme co se stane, kdo koho první zabije. Něco už se musí stát, všechno tohle na nás zanechalo následky, mamka je pomalu s nervama na dně, já si nemůžu najít přítele, protože se chlapů prostě bojím. A jak mám pořád vysvětlovat kamarádkám proč pořád nikoho nemám. Protože než žít s někým takovým, to raději sama. Chci se tedy zeptat, jak máme postupovat, aby byl třeba soudně vykázaný z domu - policii nemůžeme volat, když nás zatím neohrožuje na životě. Nebo nějak soudně nařídit nástup do protialkoholní léčebny. Ale musí to být prostě hned, moc se bojíme toho, jak by se zachoval třeba když by dostal návrh na rozvod, jestli by neřádil jak pominutý. Už to vážně nemá kvůli tomu alkoholu v hlavě v pořádku.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše situace není snadná a bohužel, vzhledem k tomu, že problémy trvají již 20 let, nebude pravděpodobně možné ji ani snadno a ani rychle vyřešit. Soud může nařídit léčbu pouze v rámci tzv. ochranného léčení a to v případě, že se dotyčný dopustí trestné činnosti v souvislosti s užíváním návykových látek. Další možnosti nedobrovolné léčby připadají v úvahu tehdy, pokud dotyčný svým chováním ohrožuje na životě nebo zdraví sebe anebo své okolí a tato hospitalizace trvá pouze po dobu akutního nebezpečí – Váš problém tedy nevyřeší. Institut vykázání je opatření, které souvisí především s domácím násilím a podle zákona o Policii České republiky lze-li na základě zjištěných skutečností, zejména s ohledem na předcházející útoky, důvodně předpokládat, že dojde k nebezpečnému útoku proti životu, zdraví, svobodě nebo zvlášť závažnému útoku proti lidské důstojnosti, je policista oprávněn toho, kdo je podezřelý z takového jednání, vykázat z bytu nebo domu společně obývaného s ohroženou osobou, jakož i z jeho bezprostředního okolí (na dobu 10 dní). Další možností jak dotyčného vykázat je podat návrh soudu, aby vydal předběžné opatření (o dočasném opuštění bytu nebo domu) – toto opatření trvá jeden měsíc, v případě zahájení např. řízení o rozvod a vypořádání majetku může soud trvání předběžného opatření prodloužit. Z těchto informací je patrné, že institut vykázání není řešením samo o sobě, pouze na řešení situace poskytne čas a bezpečí. Bližší informace k tomuto tématu, včetně důvodů pro uplatnění institutu vykázání Vám fundovaněji poskytne Právní poradna A.N.O., která nabízí bezplatné právní poradenství ve věcech, které souvisí s drogovou problematikou. Kontakt naleznete na stránkách této drogové poradny v pravém sloupci. Vzhledem k tomu, že je Vaše situace velmi komplikovaná a v rámci drogové poradny obtížně řešitelná, doporučuji Vaší mamince (řešení bude záviset především na jejím přístupu), Vám i bratrovi navštívit odborné zařízení, kde mají s podobnými případy jistě zkušenosti (AT ambulance, poradna pro rodinu a mezilidské vztahy, centra krizové a telefonické pomoci) a osobně se zde poradit o dalších možnostech řešení. Kromě poradenství ohledně problému s otcem může kontakt s odborníkem poskytnout všem i psychickou podporu a Vám osobně možnost pracovat na svých vztahových problémech. Kontakty na vhodná zařízení naleznete na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám je ráda pošlu. Informace o alkoholu, alkoholismu a o tom, jak k alkoholikovi přistupovat, naleznete na stránkách této drogové poradny V rubrice O drogách (Legální látky – Alkohol) nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám brzké nalezení způsobu, jak Vaši nelehkou situaci řešit. Mějte se hezky.