společný relaps
laguna
Dobrý den,chtěla bych znát Váš názor na to,jestli spolu můžou žít dva lidé,kteří mají bohatou zkušenost se závislostí na heroinu?seznámili jsme se díky heroinu,ale oba se k němu vracíme jen když se nám v životě něco nevydaří.v den našeho seznámení jsem vyhledala heroin po půlroční abstinenci a měla problém s bývalím přítelem,přítel tam byl po třech měsících z nudy.nyní spolu žijeme čtyři měsíce,přítel má práci,že je 3týdny v čechách a 3týdny v cizině.toto volno jsme si z hlouposti řekli,že bysme si mohli jednou dát a ona z toho byla týdení jízda.oba toho nyní litijeme a uvědomujeme si,že u nás nejde dát si ani jednou,že to pak nejde ukočírovat a hlavně bez toho máme skvělí vztah a na tom se jen hádáme.přítel má dceru,která je v době jeho práce se mnou nebo u babičky když já pracuju.chtěli bychom stavět dům a mít spolu dítě-to je smysl našeho života.já mám teď po té zkušenosti kdy se to nevyvedlo pochybnosti a hlavně strach aby se to už neopakovalo.domluvili jsme se,že téma heroin bude pro nás tabu a nebudeme o něm mluvit,aby jeden nelákal druhého.přítel se za měsíc musí přeléčit interferonem,neboť dřív tuto léčbu nedokončil,takže další důvod proč to neudělat,aby ho z léčby nevyhodili.já teď mám už druhý den krize,takže jsem jako vždy psych.rosekaná a vidím vše černě.vím,že po týdnu už budu opět silná jako dřív a můžu potkat dealera,pozdravím a jdu dál a nehne to se mnou.mám výčitky z toho selhání a nechci to už zažít!je to možná celé trochu zmatené,ale potřebovala jsem to někomu říct a Vaší poradnu čtu již 4roky,kdy jsem Vám psala poprvé.Vaše práce má smysl a vím,že tím pomůžete mnoha zoufalým lidem.hezký den

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, jen na úvod - moc děkujeme za ocenění naší práce. Píšete, že jste se s přítelem dohodli, že na téma heroin nebudete hovořit. To je asi dobré rozhodnutí, co se týče Vaší domácnosti, vzhledem k tomu, abyste si zbytečně nepřivolávali tvz. "chutě". Nemůžete ale tento problém jaksi někam "zastrčit" a dělat, že není. Naopak je třeba o tom hovořit a spousty věcí si v sobě ( každý sám za sebe ) ujasnit, ale hovořit myslím v tom smyslu, že vyhledáte odbornou pomoc a zkusíte každý sám za sebe svůj problém s heroinem zvládnout. Tak totiž budete mít největší šanci, že se Váš život bude ubírat směrem, který jste si naplánovali ( postavit dům, mít dítě atd. ). Když budete i nadále pokoušet, kam až lze zajít s tvz. "jednorázovým užitím", riskujete, že nejen že společnou domácnost nevybudujete, ale mohly by nastat i problémy v souvislosti s péčí o přítelovu dceru. Ale z toho, jak píšete, je cítit, že si všechna rizika dobře uvědomujete. Náhled na celkovou situaci je vždy zapořebí a ten máte, a je také prvním základním krokem k nějaké pozitivní změně. Psala jste především o svých pocitech jak na selhání nahlížíte, nevím jak toto vnímá Váš partner, zda stejně intezivně jako Vy nebo to až tak moc neřeší. Určitě by však bylo rozumné naučit se zvládat problémy jinak, než že si člověk dá heroin. V úvodu Vašeho dotazu se ptáte na názor, jak vnímáme soužití dvou lidí s heroinovou minulostí, kteří si v současné době heroin dají jen v případě nějakých problémů. Nebudu Vám tvrdit, že takové páry neexistují. Je celkem i pochopitelné, že tyto osoby k sobě jaksi "tíhnou", jelikož se v některých momentech dokáží velmi dobře pochopit. Může to být v některých chvílích pro Vás přínosné, jelikož vnímáte pocit přijetí, pochopení, jste na stejné úrovni, také se za svou minulost nemusíte stydět, možná se cítíte bezpečně. Ale to je pouze jedna poloha takového vztahu, druhá strana, a ta není až tak pozitivní, je ta, že se můžete kdykoliv vzájemně ohrozit ( nakonec, to jste již pocítili, dle toho co píšete ). S člověkem, který problém se závislostí neměl, byste ve vztahu byla, co se týče rizika závislosti, určitě bezpečnější. Píšete, že normálně máte skvělý vztah, kdežto na heroinu se jen hádáte. O důvod více, abyste se oba heroinu definitivně dokázali vzdát, což však nemusí být úplně jednoduché. Určitě bych vám doporočila obrátit se na odbornou pomoc. Nevím, zda jste v minulosti již s nějakým zařízením byli v kontaktu a máte představu kam se obrátit. Domnívám se, že by pro vás byla vhodná nějaká ambulantní forma terapie, která by vám pomohla naučit se zvládat náročné životní situace bez heroinu. Zkuste o tom popřemýšlet, myslím, že za vyzkoušení by to stálo. Určitě by pak byly větší šance realizovat to, co byste si v budoucnu v životě přála. Přeji ať to vyjde podle vašich představ. PS: V případě, že byste váhala, na jaké odborné zařízení se obrátit, dejte vědět region. Někoho vám doporučíme.