kokain
ka
Dobry vecer,potrebovala bych poradit.Zjistila jsem,ze moje dcera uziva kokain.Je dospela,zije ve svem byte.(je ji 24)Nemam moznost(kontrola neni to spravne slovo¨)ji nejak pomoci.?Potrebovala bych to nejak pochopit.Nejradeji bych ji zamkla u mne doma a mela moc,ji od toho uchranit.Jaky vyvoj ma uzivani kokainu??Co muzu pro ni a zaroven pro seba udelat?Diky ka

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, věřím, že máte o dceru strach, ale pokud je plnoletá, nežije s Vámi a ona sama svůj problém řešit nechce, pak nemáte mnoho prostředků, jak ji můžete pomoci. Pomáhat lze pouze tehdy, pokud dotyčný má o pomoc zájem. Dceru nemůžete držet pod zámkem a „chránit“ celý život, je důležité, aby ona sama pochopila, že užívání návykových látek pro ni není ta správná cesta. Bohužel, člověk užívající drogy k takovému pochopení dojde často až když je pod tlakem velkých problémů – zdravotních, psychických, sociálních, právních, finančních – zvláště pokud jde o kokain, jehož pravidelné užívání je poměrně nákladná záležitost. Pokud dcera nestojí o Vaši pomoc, pak je důležité s ní alespoň udržet kontakt (tím ale nemyslím finanční a materiální podporu - ta by mohla oddalovat rozhodnutí dcery svůj problém řešit) a komunikovat s ní. Mluvit s ní můžete o tom, jaké obavy o ni máte, jak se změnila v důsledku užívání drog, můžete si s ní promluvit o rizicích užívání kokainu (informace o kokainu naleznete na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Stimulační látky – Kokain). Můžete jí nabídnout pomoc – ale pouze za určitých podmínek (abstinence, léčba, práce…). Můžete jí poskytnout kontakty na zařízení pro uživatele drog, případně na naši drogovou poradnu. Co se týká rizik užívání kokainu – v první řadě je to vznik silné psychické závislosti, která se velmi obtížně překonává a dotyčný se s ní může potýkat ještě dlouhou dobu poté, co začal abstinovat. Užívání kokainu může mít za následek řadu psychických problémů, které po čase mohou vyústit toxickou psychózu. Mezi zdravotní rizika patří vysoký krevní tlak, srdeční arytmie, cévní mozkové příhody a při dlouhodobém užívání kokainu šňupáním dochází k poškození nosní sliznice a nosní přepážky a k poruchám či ztrátě čichu. (podrobnější informace naleznete na výše uvedeném odkazu). Ptala jste se také na to, co můžete udělat pro sebe – určete si hranice své případné pomoci a nenechte se problémem zcela pohltit a psychicky vyčerpat, věnujte se aktivitám, které Vás zajímají. Nebuďte na problém sama a vyhledejte pomoc a podporu v rámci osobního kontaktu s odborníkem. Odborník Vám může pomoci se v celé situaci lépe zorientovat a možná i pochopit co se s Vaší dcerou děje. Kromě psychické podpory Vám může poradit i konkrétní kroky, kterými lze dceru motivovat ke spolupráci. Kontakty na vhodná zařízení můžete nalézt na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište, kde bydlíte a já Vám kontakty ráda vyhledám. Přeji Vám hodně síly. Mějte se hezky.