návrat zpět
anolly
Dobrý den, můj známý se dvakrát léčil ze závislosti na alkoholu, poté byl 3/4 roku na antabuxu. Od poslední léčby uplynuly téměř dva roky. Nyní jsem zjistila, že pil alhohol - poslední dva týdny - tvrdý alkohol, nějaké pivo, nevím přesně kolik. Přiznal, že měl nějaké problémy doma - 1. týden, ve 2. týdnu byl na týdenním pobytu, kde všichni trochu popíjeli. Mám strach, že se vrátil tam, kde byl před dvěma lety. Může takový "zkrat" způsobit, že se z něho opět stane alkoholik, nebo je šance, že vše bude fungovat dobře jako dosud? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, se závislostí se to má tak, že i když závislá osoba jde na léčení, úspěšně je zvládne a udrží abstinenci, neznamená to, že je definitivně "vyhráno". Ani úspěšně zvládnutá léčba neznamená, že dotyčný bude v životě fungovat stejně, jako by nikdy problém se závislostí neměl. Tak to bohužel není. Pokud váš známý nyní pití alkoholu ihned nezastaví, velmi brzy se vrátí do stavu ve kterém byl, když potíže s alkoholem, potažmo se závislostí měl, než nastoupil léčbu v minulosti. Psychika ani organismus na toto nezapomíná - Ty "pády dolů" jsou pak velmi rychlé, i kdyby dotyčný před tím abstinoval třeba 10 let. Nejlepším řešením by v tuto chvíli bylo, kdyby Váš známý nastoupil na tvz. opakovací léčbu do zařízení, kde se již léčil. Při léčbě závislostí se může stát, že dojde k recidivě, je ale zapořebí to rychle zastavit, čím dříve, tím lépe se to zvládá. Netuším do jaké míry je Váš vztah blízký, jestli s ním na toto téma můžete hovořit a případně mu navrhnout nějakou formu pomoci (např. se zařizováním léčby apod.). Jestli máte ještě nějaké otázky klidně opět napište. Zatím se mějte hezky. M.K.