užívání opiátu po operaci krční páteře
Renata
Vážení, obracím se na Vás s problémem, který se týká mého otce. V roce 2009 2.dubna podstoupil taťka operaci krční páteře.Ihned druhý den po operaci ho začly sužovat velmi silné bolesti na které nezabírala běžná pooperační léčba (zřejmě dolsin), k tomu se přidala za pár dní infekce, kterou se nepodařilo léčit, několikrát byla měněna anitibiotika, dělané stěry atd., dle lékařů tělo možná nechtělo zřejmě přijmout železo. V průběhu jeho hospitalizace jsem mu zařídila návštěvu lékaře z Centra bolesti, který nasadil otci opiáty (durogesic) ve formě náplastí. Takto již přežívá téměř rok, opiáty nesnáší moc dobře, má velmi časté nevolnosti, zvracení.Nyní užívá Fentanyl.Poslední dny se ale jeho stav zhoršil.Taťka je již měsíc v lázních v Karviné, kde se včera pokusil změnit léčbu, fentanyl nahradit oxycontinem (vše po mé poradě s jeho ošetřujícím lékařem z Centra bolesti), takže 6 hodin před nalepením nové náplasti Fentanyl 75, aplikovat dvě 10mg tablety oxycontinu, poté se mu udělalo velmi zle, zvracel, ukrutné bolesti celého těla, zřejmě i zimnice, třes, nevím podrobnosti, jen to co mi sdělil jeho kolega na pokoji, který dnes ráno volal, jak je na tom taťka špatně, že okolo něj "běhaly i zdravotní sestry atd". Řekl, že druhou dávku léků už si táta nevzal a on mu místo toho nalepil včera v 18.00hod. náplast a řekl mi, že si myslí, že táta měl "absťák", že se mu zdá, že má chování jako závislý člověk.Dnes dopoledne se mu začalo dělat lépe, nyní je klidný, je mu lépe, normálně komunikuje, přesto už v lázních nebude zůstávat a jedeme pro něj, ale bohužel nevíme co dál. Zřejmě u něj vznikla závislost, sám tvrdí, že chce pomoci, že se chce zbavit opiátů, ale lékaři už dřív, zřejmě dle nálezu tvrdí, že nemůže být bez nich, ale jinak nám bylo řečeno, že operace byla provedena, excelentně, nemyslím to s ironií, vím, že to byla operace páteře a tam se nikdy neví.Proč píšu, vlastně jde o to, jestli lze zjistit, jak silné bolesti má, jestli stále potřebuje opiáty, protože už více lidí z jeho okolí se domnívá, že u něj vznikla závislost. Bohužel už s tím máme zkušenosti, protože jeho problém vlastně začal někdy před 25 lety, kdy po těžké autohavárii, měl právě úraz páteře, velké bolesti, ale nikde nezjistili proč a všude mu dávali léky, až to došlo tak daleko, že se musel léčit, moc toho nevím z této doby, ale určitě nebyl nikde v léčebně, řekl mi, že se z toho vyhrabal sám. Asi až 15 let po nehodě byl odoperován, kdy pan doktor, mi řekl, že táta mu vzal na sále 5 let života, že to měl tak špatný, že se nediví, že trpěl takovým bolestma hlavy, ale že zřejmě bude muset do budoucna stejně podstoupit další operaci, a to bylo právě toho 2.dubna 2009. Snad jsem napsala vše nejdůležitější, snad ještě doplním, že v lázních před dvěma dny dobral i antibiotika, protože měl ještě nějaké problémy se zubama, víceméně s dásněmi, kdy pod zubními imlantáty měl zánět dásní, otekl atd. Nevím co bych ještě měla napsat, snažila jsem se o to nejdůležitější.Budu velmi ráda, když mi poradíte na koho se mám obrátit, většinou si umím poradit, ale teď doopravdy tápu...Předem moc děkuji za radu, přeji krásný den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je dost pravděpodobné, že u Vašeho otce opravdu vznikla na opiáty závislost. Dokud se je nepokusí vysadit, těžko se pozná, jak moc je opravdu potřebuje. Největším odborníkem by v tomto směru měl být v současnosti - samozřejmě kromě něj samotného - jeho lékař z Centra bolesti. S tím bych se pokusila celou situaci znovu konzultovat. V případě, že by se nepodařilo vyabstinování ambulantně (můžete se obrátit na kteréhokoliv psychiatra, který se zabývá i závislostmi), je možné hospitalizovat ho na detoxifikačním oddělení, kde by byl pod lékařským dohledem a dávky by mu byly postupně vysnižovány, dostával by také nenávykové léky na bolest. Teprve až se léků zbaví, pozná se, jak moc je opravdu potřebuje. Pokud bude nadále kombinovat léky s nemedikamentózní léčbou - rehabilitací, masážemi, cvičením - což asi teď dělá v lázních, bude to sice dlouhá cesta, ale snad by se pomalu jeho stav mohl zlepšovat. Toto je řešení fyzického návyku, otázkou ještě zůstává, jak silná je jeho psychická závislost a jestli třeba nebude potřeba i účast na nějakém odvykacím programu. Pokud byste potřebovala konkrétní kontakty, napište kde by to mělo být. Přeji Vám i Vašemu otci hodně sil, abyste celou situaci zvládli.