experiment
:)
Dobrý den, naskytl se mi takový malý problém. Sestřenka a její kamarádka chtějí experimentovat, chcou vyskoušet houbičky (lysohlávky). Sestřenice řekla, že by chtěla mít u sebe někoho, kdo by to nebral a "dohlídl" by na ni. Chtěla jsem ji to rozmluvit, ale ona sice řekla, že neví ještě, jestli by do experimentu šla, ale bohužel jí znám a taky vím, že zkoušela, pervitin a toluen ... a tak počítám, že že by to udělala. Nevím, jestli se mám nabídnout, jestli bych se snažila na ni dohlednout, nebo radši ať si řekne někomu jinému a mě do toho netahá. Ale zase mám strach, že jestliže řekne někomu jinému, a ten třeba se na ni vykašle, kdyby se něco stalo nebo něco... a nebo by už neřekla nikomu...Proto Vás prosím, jestli byste mi nemohli poradit, co a jak. A ještě se chci zeptat, kdyby se naskytla taková situace, a ona by si ty lysouhlávky vzala, a neměla by zrovna happy stavy, co bych měla dělat? Vůbec si nevím rady a nechci to moc probírat s rodiči nebo s někým z rodiny, protože kdyby seto prořeklo, že jsem to někomu řekla, nevím, jestli by mě "nezabila" :) Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Vaše sestřenice Vás postavila do velmi složité situace. Měla byste se v první řadě pokusit ještě sestřenici její experiment rozmluvit (případně na nějakou dobu odložit) – rizika (velmi značná) spojená s užitím lysohlávek si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Halucinogeny – Psilocybin –lysohlávky. Také Vy byste si měla promyslet všechna pro a proti Vaší případné pomoci sestřenici. Pochopitelně by bylo lepší, kdyby sestřenice lysohlávky užila ve vaší přítomnosti, než sama, (když už by na užití trvala), ale žádná z těchto variant není bezpečná. V případě, že se rozhodnete ji svou účastí při intoxikaci pomoci, pak na sebe berete jistou část zodpovědnosti. Pokud s podobnou záležitostí nemáte žádnou zkušenost a nemáte povědomí o tom, jak intoxikace probíhá, pak se obávám, že sestřenici možná ani příliš nepomůžete a navíc to nemusí být úplně příjemný zážitek. Váš souhlas s účastí na jednom experimentu také může být pro sestřenici znamením, že i příště Vás (čistě z „bezpečnostních“ důvodů) k něčemu podobnému přesvědčí. V případě, že se intoxikace výrazně nepovede a Vy budete nucena (respektive jste povinná) volat rychlou záchrannou službu, můžete z toho mít docela slušný průšvih. Co se týká nepříjemného průběhu intoxikace – slangově je označován jako „bad trip“ a bývá provázen nejrůznějšími příznaky: pocit ztráty kontroly, poruchy vnímání vlastního těla, prostoru a času, deprese, úzkost, bizarní a děsivé halucinace, strach ze šílenství, smrti nebo katastrofy, zoufalství a sebevražedné myšlenky. Fyzické symptomy mohou zahrnovat pocení, bušení srdce, zvracení a poruchy citlivosti, brnění. Bad trip lze zmírnit tím, že přítomný bude s intoxikovaným hovořit velmi klidným a jistým hlasem. Je dobré ho ujistit, že je s ním a dává na něj pozor a upozornit ho na to, že stavy, které zažívá jsou způsobené psychotropní látkou a odezní. Pomoci může i změna prostředí, odvedení myšlenek od témat, které mu způsobují těžké stavy, rozptýlení příjemnými aktivitami. Je důležité mít na paměti, že cokoliv se rozhodne přítomný člověk dělat, vždy je třeba sledovat, jak na to intoxikovaný reaguje – v případě negativní reakce je třeba zkusit něco jiného. V případě, že intoxikovaný ohrožuje svým chováním sám sebe anebo své okolí, pak je třeba neprodlenně zavolat rychlou záchrannou službu. Přeji Vám oběma aby vše dobře dopadlo. Mějte se hezky. P.S.: Pamatujte na to, že za rozhodnutí své sestřenice vy nenesete žádnou zodpovědnost.