závislost na tramalu
marta
Dobrý den, moje velmi dobrá známá je závislá na tramalu kapky,užívá 100ml balení cca 10 dní (nevím jakdlouho toto množství,zjistila jsem to kontrolou poslední týden),nyní je 3 den po vysazení v nemocnici (na oddělení přes protekci,není to psychiatrie,neví ostatní,co jí je,je to dětská neuroložka)- průjem,zvracení,pocení,třas,zimnice,nespí...chci se zeptat,zda to zvládne sama bez odborné pomoci psychiatrů,toxikologů či postupného vysazení a jak dlouho bude odvykání trvat.Je jí 63 let,stále pracuje,nejspíše tramal užívala několik let-počátek byl bolesti žaludku..Jaký to bude mít dopad na soukromí,bude moci ještě pracovat,má vnouče...? děkuji za brzkou odpověď.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud je vaše známá pod lékařským dohledem (a navíc je sama lékařka), domnívám se, že fyzické abstinenční příznaky záhy zvládnou. Měly by během cca 2 týdnů postupně odeznít. Bohužel, tramal je lék proti bolesti na bázi opioidů a vzniká na něm jak fyzická závislost, pro kterou jsou při vysazení léku charakteristické právě ty obtíže, které popisujete, tak závislost psychická, se kterou se pak dotyčný musí potýkat mnohem déle - řádově měsíce i déle. Pokud vaše známá užívala tramal několik let, viděla bych jako optimální, kdyby po příchodu z nemocnice vyhledala odbornou podporu psychoterapeuta (psychiatra ev. psychologa), který má s léčbou závislostí zkušenost. Mohlo by se jednat o ambulantní kontakt, který by vaší známé pomohl zvládnout právě tu psychickou závislost a udržet abstinenci. Pokud by o vhodném specialistovi náhodou nevěděla, napište znovu a uveďte region, můžeme zkusit někoho doporučit. Ohledně dopadů na její další život nemohu předvídat, ale předpokládala bych, že v případě uspěšně zvládnuté léčby, abstinence a zodpovědného fungování v pracovním i soukromém životě, by neměly nastat vážné problémy. Důležité je, že si vaše známá problém uvědomila a začala ho řešit. Budu držet palce, ať to všechno dobře dopadne. Hodně štěstí.