co s tím?
dadi
Jsem dítko alkoholičky. Mám už svojí rodinu. Ale stále se nedokážu smířit s alkoholismem mojí mámy. Ona sama žádný problém nevidí, ale svým jednáním ubližuje nejbližším. Vše už jsme zkusili, ale tvrdě narazili, nechce si vůbec připustit, že je něco v nepořádku. Za vše můžeme my. Znáte to jak je problém napije se, není problém napije se, dobrá zpráva napije se. Prosím Vás neexistuje důvod jak jí přimět k léčení? Poradďte mi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, jak je to pro Vás těžké, zvlášť pokud si maminka nechce připustit, že je nějaký problém. Bohužel je velmi složité přimět k léčení někoho, kdo si ani neuvědomuje, že by měl se situací něco dělat. Nedokážu posoudit, co by přesto mohlo pro ní nějakou motivací k léčbě být. Jak sama píšete ve skryté poznámce, zdá se, že na první pohled svůj život zvládá a asi má pocit, že se nic závažného neděje a že jen Vy hledáte potíže, kde nejsou. Možná si to sama uvědomuje, že to není úplně v pořádku, ale aby si svoje pití uchránila, tak se snaží předstírat i sama před sebou, že má vše pod kontrolou. Přes tyhle bariéry, které si před sebou staví, se člověk dostává opravdu obtížně. Věřím, že se tím trápíte a že Vás to mrzí. Je to bohužel její život a Vy za její pití nenesete žádnou odpovědnost a není důvod si to klást za vinu, ať už to, že pije nebo to, že se Vám nedaří jí přimět k tomu, aby si uvědomila, že má problém a šla se léčit. Jediné, co mě v tuto chvíli ještě napadá, je obrátit se na nějaké zařízení, které se zabývá pomocí rodinám a blízkým závislých a poradit se o tom osobně. Jednak byste našla potřebnou podporu a jednak mohla zkonzultovat, jak s maminkou komunikovat dál, jaký zvolit postup, jak se pokusit jí motivovat k léčbě. Nevím bohužel, odkud jste, resp. Vaše máma. Můžu Vám doporučit nějaké kontakty v Praze, pokud pro Vás Praha není dostupná, pokusíme se najít něco ve Vašem regionu, i když mimo velká města je to obtížnější. Praha 2, Občanské sdružení Anima pro péči o rodiny závislých (psychoterapeutické zařízení, ambulantní program) Apolinářská 4a, Praha 2, 128 00 telefon: 224 968 238 http://www.anima-os.cz Případně Vám můžu předat kontakt na organizaci v Brně, která se zabývá problematikou alkoholu, mají i internetovou poradnu. http://www.akluby.cz/cz/aktivity_internetova-poradna_faq.php