Jak poznám, zda je přítelkyně na něčem závislá
Michal
Dobrý den, mám přítelkyni, která zatím žije s partnerem, od kterého chce odejít ke mě. Stále se ale na něco vymlouvá a její známí mi tvrdí, že je na něčem závisla a že jí to údajně obstarává ten její partner, který také bere nebo snad dokonce prodává. Nikdy jsem se ale s ničím podobným nesetkal a tak nevím, jak to poznat a jak jí pomoct. Často když jsme spolu kupujeme v lékárně ibuprofeny,prý jí bolí záda a hlava. Krabička zmizí do dvou dnů. Sama mi přiznala, že chodí ke známým, aby si nechali předepsat neuroly a od jiných si údajně nechává za práci (příprava dotačních projektů) zaplatit právě různými léky. Také mi říkala, že kdysi měla s drogami už problémy, ale že nyní je v pohodě. Ale vím, že občas jdou s tím partnerem k nějakým známým,kteří doma pěstují konopí a prodávají ho, na nějakou párty a ona si tam prý dá vždy jen jednoho jointa. Když jsme spolu, je schopná celý den prospat. Pak vstane na tři hodiny a je zase ospalá a může spát další den. Trpí náhlými změnami nálad. Dnes mi například řekla, že do 14 dnů od toho partnera odejde (prý má něco s nohou, tak jakmile se vyléčí), za minutu už říkala, že odejde jakmile si sežene (ten přítel) nějakou práci, ale že to bude brzy. Když jsem se zeptal, jestli tedy můžu na květen potvrdit nějakou dovolenou, řekla že je to teď hrozně brzy, že neví... Od známých si údajně půjčuje peníze, ze mě už "vymámila" přes 10.000,- (záminka - ztratila jsem peníze z kabelky, nemám na splátku dluhu a pod...). Už jsou na ní vydány i nějaké exekuce. Ten její přítel dává její věci do zastavárny, dnes už neměla ani telefon, který jsem jí před půl rokem dal. JInak běžně chodí do práce (je to učitelka a nemá s prací žádné problémy). Já si nejsem jistý, jak bych jí mohl pomoci a jak vůbec zjistit, zda je opravdu závislá nebo ne. Díky

Odpověděl:
Dobrý den, chování vaší přítelkyně vnímám jako velmi nestandardní a užívání drog by mohlo být jeho příčinou. Jenže takto přes internet vám nikdo se stoprocentní jistotou nemůže říci, jak na tom vaše přítelkyně skutečně je. V závěru svého dotazu se ptáte jak byste přítelkyni mohl pomoci. Chápu, že vás to trápí, ale pokud vám přítelkyně problémy se závislostí nepřiznala (a je otázka, zda je přiznala sama sobě), těžko jí můžete s něčím pomáhat. Těžko lze totiž pomáhat někomu, kdo sám problém nevnímá. Na vašem místě bych se v prvé řadě zaměřila na to, co od partnerského vztahu očekáváte vy sám, co je pro vás ještě přijatelné, jaké jsou vaše hranice a pokusila bych se o celé situaci promluvit i s přítelkyní. Takový rozhovor nemusí být úplně snadný, možná by vám pomohlo, kdybyste to nejdříve probral s někým nestranným, mám na mysli nějakého odborníka, který se na tuto problematiku specializuje. Určitě byste se pak cítil jistější a lépe se v situaci orientoval. Pokud dáte vědět region, můžeme vám nějaké zařízení doporučit. Budu držet palce a ještě napište. PS: Jinak příznaky užívání jednotlivých drog naleznete v příslušných rubrikách na těchto stránkách.