léky
Janošík
Dobrý den, beru už pět let antidepresiva a rivotril,je mi 36 let. Léky beru podle lékařky, spíš se snažím snižovat. Vím, že jsem závislá, ale cítím se stabilizovaně. Problém mi dělá manžel, který mi léky začal zakazovat, prý mám bojovat. Pořád se k vůli tomu hádáme, nemůže to pochopit. Budu prý za pět let dementní. Na koho se můžeme obrátit ohledně rady. Podle něj už mám být vyléčená a ne aby mi pořád Dr. psala léky. Děkuji Jana

Odpověděl:
Dobrý den, neuvádíte konkrétní druh antidepresiv, která užíváte, ale moderní AD, která jsou nyní většinou předepisována, návyková nejsou. U toho rivotrilu může při dlouhodobém užívání závislost vzniknout, ale je vždy potřeba zvažovat věc z obou pohledů - na jedné straně riziko závislosti a na druhé straně zhoršení psychického stavu a návrat obtíží, které k této medikaci původně vedly a mohly by se vrátit v případě vysazení. Nejde tedy jen o fyzický abstinenční syndrom, který vysazení provází, ale také o možné zhoršení původních problémů. Myslím, že byste své obavy (i konflikty s manželem, které na toto téma máte), měla probrat se svou lékařkou, která vám léky předepisuje. Určitě vám objasní "pro a proti" vaší medikace, může s ohledem na vaši diagnózu zvážit její případnou změnu či vysazení a také se vám dostane i argumentů, kterými můžete manželovi svou situaci lépe objasnit. Někdy je skutečně potřeba léky uživat po dlouhou dobu, aby byl člověk schopný uspokojivě fungovat a cítil se stabilizovaný, nicméně pořád bych to vnímala jako příznivější, než být sice bez léků, ale ve špatném psychickém stavu. Ale jak již jsem psala, proberte to se svojí doktorkou. Pokud byste měla dojem, že komunikace v tomto směru nějak vázne, vždy lze uvažovat o změně lékaře. Kdybyste náhodou potřebovala kontakt na vhodného lékaře-specialistu, klidně napište a uveďte region, pokusíme se vám někoho doporučit. Držím palce a ať je brzy lépe.