domácí léčba
Viky
Dobrý den, už několik let užívívám pervitin, z toho poslední dva roky víkendově. Už několikrát jsem chtěla i spřítelem, který užívá mnohem déle, přestat brát. V září se nám to povedlo přestat na tři měsíce. V listopadu jsme si ovšem zase vzali. Byla to nejhorší noc mého života, plná výčitek. Tak jsem se zařekla, že už nikdy. Ale okolnost tomu nedala, před měsícem jsem se rozešla s přítelem a psychika nedala jinak, než že jsem se před týdnem zfetovala znovu. Bylo to hrozné, nikdy už víc nechci, chci změnit svůj život od základů, jenže se bojím, že příjde další kolaps a já si zase vezmu. Vím, že pro feťáka je úspěch i ty při měsíce, také jsem to tak měla, ale já bych ráda přestala uplně a to nejen s pervitinem, ale i s drogami s nimi spojenými (marihuana, alkohol). Protože vždycky když mám tzv. absťák jdu se buďto opít, nebo se zkouřím do němoty, abych na vše zapomněla. Vážně bych chtěla začít nový život, mám nového přítele(který o mé závyslosti neví), jsem čerstvě na vysoké škole. Takže se mi to celkem daří, ovšem to "peří" je boj. Proto se vás chci zeptat zda existuje nějaká anonymní, ambulantní léčba? Přítele mám moc ráda a nechci aby se o mě toto dozvěděl. Nechci aby to věděli ani rodiče a tak. Dále mám ještě jeden dotaz. Bývalý přítel byl prototyp feťáka a samozřejmě stále je. Takže ve svých stavech, ovšem jestli se to ne ně dá vubec svádět, mi nebyl věrný. To jsem se však dozvěděla až nedávno. A vzhledem k tomu jaký byl silně pochybuji o tom, že používali ochranu. Dají se udělat někde nějaké testy na vešketé pohlavně a krví přenosné choroby testy? Jsem z Kolína, ale není pro mě problém zajet kamkoli. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Oceňuji, že jste se rozhodla napsat a problém s pervitinem řešit. Určitě je úspěch, pokud se Vám podařilo si od září vzít pervitin pouze dvakrát, pokud to dobře chápu, tak jste měla pervitin v listopadu a nyní v únoru. Myslím, že jste rozhodně na dobré cestě, i když sama cítíte, že to nebude jednoduché a že když přijde nějaká zátěžová situace, že se to nezvládá lehko. To, že jste se rozešla s přítelem, který užíval nebo stále užívá drogy, je myslím do budoucna jedině rozumný krok, sama jste viděla, jak to dopadá, když jste se pokoušeli abstinovat spolu (nevyšlo to). Také píšete, že Vám nebyl věrný a není jisté, zda byl při těchto excesech schopný používat ochranu při sexu a tím Vás mohl ohrozit. Začala jste studovat, máte nového přítele, ráda byste začala nový život a zbavila se drog včetně marihuany a alkoholu. Co se týče nějaké péče a léčby, tak v Kolíně lze vyhledat Kontaktní centrum pro uživatele drog, kam je možné se obrátit anonymně, bezplatně a můžete tam svojí situaci zkonzultovat. Jednak by Vám mohli nabídnout nějaké ambulantní poradenství, případně Vám doporučit jiné zařízení, kam lze ve Vašem regionu ambulantně docházet, a jednak by Vám poradili i co se týče testů na infekční choroby (v některých KC tyto testy přímo dělají, obvykle na HIV, hepatitidu B a C a někde i na syfilis, a pokud je nedělají, tak Vám doporučí, kam zajít). Ohledně testování je také možné se obrátit na hygienickou stanici, případně i na praktického lékaře (s tím, že jste měla vztah, kde jste si věrností partnera nebyla úplně jistá a chcete si nechat udělat testy, nemusíte sdělovat podrobnosti). Do té doby, než budete mít výsledky testů, by bylo na místě se buď zdržet sexuálního styku s novým přítelem nebo používat při sexu ochranu, abyste neohrozila i jeho. Tím nechci říct, že jste se od ex-přítele musela nutně něčím nakazit, ale ochrana je samozřejmě nanejvýš vhodná. Ohledně toho, zda by měl nebo neměl vědět o Vašem problému s pervitinem, je to samozřejmě Vaše rozhodnutí, zda mu to sdělíte nebo ne. Stejně tak s tím, zda by to měli/neměli vědět rodiče. Chápu, že se Vám to s přítelem nechce řešit, nechcete o něj přijít, na druhou stranu, kdyby věděl, že drogy neberete pravidelně, že se v posledním půl roce jednalo o ojedinělé relapsy a snažíte se s tím bojovat a vyhledat pomoc, mohl by Vám být i oporou. Ale je to na Vás. Níže posílám kontakt na Kontaktní centrum, můžete se obrátit na vedoucí zařízení Markétu Lukáčovou, kterou osobně znám a mohu doporučit. Dále posílám pro jistotu ještě kontakt na ambulanci zaměřenou na závislosti, také v Kolíně. Držím palce a kdyžtak dejte vědět, jak jste dopadla. Kolín, Kontaktní centrum, o.s. Prostor Kutnohorská 17, Kolín, 282 02 telefon: 321 715 004; 774 847 071 Mgr. Markéta Lukáčová http://www.os-prostor.cz Kolín, Psychiatrická ambulance AT Magdaléna, o.p.s. Smetanova 764, Kolín IV, 280 00 telefon: 733 193 646 MUDr. Gabriela Jinochová http://www.magdalena-ops.cz