Zdravim vsechny-take mam dotaz ohl.dcery-prosla detoxem- nevim, jak ted dale....nedokazu poznat co je normalni chovani,mohou se lide z toho dostat? jak se chova clovek asi delsi dobu zavisly-lepe divky? jsou nejake spolecne znaky chovani? nema partu,nekrade,normalne komunikuje,normalne vypada,ted ma zajem i o studium-studuje VS,ale minuly pulrok nic-nevim zda kvuli lidem,kteri mozna neco tusili a davali ji to znat,jsme ze stredniho mesta a lide se dost znaji...nikde se nepotuluje,ale nejak pusou slibi to a to,ale casove pak nezvlada...nevim,zda nejaka odborna pomoc..zatim par mladych lidi,ale tem moc neverim,tady rozhodne pusobi zkusenosti a ne naucene veci z knih,starsi lidi,ktere jsem potkala,byli vetsinou uz vyhoreni-chapu,ze uz je toho tolik a u

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, Váš dotaz je poměrně stručný a na to abych Vám dokázala konkrétně odpovědět, bych potřebovala znát více informací - lze předpokládat, že se jedná o plnoletou dceru, není ale zřejmé, zda s Vámi bydlí v jedné domácnosti, jaká je její drogová kariéra, proč byla pouze na detoxu a neabsolvovala celou léčbu, zda ona sama cítí, že má s užíváním drog problém a chce jej řešit apod. Ze závislosti je možné se „dostat“, ale závislý musí vyvinout značné úsilí k jejímu překonání. Detoxifikace je vlastně pouze prvním krokem celého léčebného procesu, je to pouze vyčištění organismu od návykové látky, vyřeší se tím pouze fyzická závislost, nikoliv závislost psychická, která je obtížnější a může dotyčného v zátěžových situacích provázet velmi dlouhou dobu. Celý léčebný proces, který zvláště u rozvinutějších závislostí je téměř nezbytným předpokladem úspěchu, by měl zahrnovat nejenom Vámi uváděnou detoxifikaci, ale také pobytovou léčbu v psychiatrické léčebně či v terapeutické komunitě a následný doléčovací program. Chování dcery, které popisujete, není zrovna typické pro dlouhodobé uživatele drog (pro ty je většinou typická přítomnost mnoha problémů – ať již zdravotních, psychických, sociálních, finančních či právních), ale takto přes internet to nelze posoudit. Z dotazu nevyplývá, zda máte přímo osobní zkušenost s odborníky v zařízení zabývajícím se drogovou problematikou, ale podle mých zkušeností pracovníci těchto zařízení mají vedle „naučených věcí z knih“ za sebou řadu praktických výcviků a kursů a často několikaletou zkušenost s lidmi, kteří užívají drogy. Bez odborné pomoci v rámci ambulantní či pobytové léčby bude dcera svůj problém s drogovou závislostí jen obtížně řešit, proto doporučuji navštívit např. kontaktní centrum, kde ji vhodný léčebný program pomohou vybrat a zprostředkovat. Vám by mohl odborník pomoci se v celé situaci kolem dcery lépe zorientovat, případně by Vám mohl pomoci najít způsob, jak dceru motivovat ke spolupráci a léčbě. Nevím, zda kontakty na zařízení v místě Vašeho bydliště máte, pokud ne, napište, ráda Vám je vyhledám. Přeji hodně štěstí. Mějte se hezky.