uzivani drog
Dobry den pani Orlikova,dekuji za vasi odpoved.Abych byla uprimna,nevim co mam delat.Ja sama jsem nikdy drogy neuzivala,dokonce nepiju a ani nekourim.S pritelem mame skoro 5letou dceru a jsem opravdu v koncich primet ho k uplne abstinenci natoz aby nastoupil do lecebny.Vim ze on ma 13 roku problemy s drogami,uzival snad vse.Jsme spolu 6 roku.Stalo me to hodne usili nez jsem ho primela aby navstivil nejakeho lekare.Zhruba od zari lonskeho roku prestal uzivat pervitin a bral jen subutex a stale jehlou.Po 2 mesicich presvedcovani,s jehlama skoncil.A subutex zacal snupat.Jeho chovani se nijak nelisilo od pouziti pervitinu.Lekar ktery mu subutex predepisuje rozhodne nevi ze misto heroinu uzival pervitn a ze se leci s hepatitidou.Snazila jsem se s tim lekarem nekolikrat spojit a sdelit mu tyto informace ale nikdy me nevyslechl.Pred 2 tydny se stalo to ze sahl po pervitinu a vzhledem ze je jeho bratr rovnez fetak a uziva pervitin i subutex jehlami,tak jehly zacal opet pouzivat.Doslo mezi nami k hadce dost neprijemne,vlozil se do toho jeho otec a misto aby stal za mnou,priklonil se na jeho stranu a dokonce mu dal k dispozici auto aby si zaridil fet i s jeho bratrem.Otec vi o jeho zavislostech.Jsem v koncich a vim ze tenhle vztah nema zadnou budoucnoust ale je tady nase dcera.Snazila jsem se s nim mockrat ten problem resit ale on veskerou komunikaci odmital.Presto mam pocit ze jsem neudelala vse proto aby nefetoval.Uz 2 tydny spolu nekomunikujeme,jeho otec mu v tom do jiste miry brani.Jeho zamestnavatel nevi ze ma tyto problemy a nevim jestli jsem ta spravna osoba od ktere by se to mel jeho zamestnavatel dozvedet.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Chápu, že jste v obtížné situaci s ohledem na dceru, nicméně za současného stavu si nejsem jistá, zda je na místě snažit se za každou cenu udržet vztah, který je spíše pro dceru ohrožující než aby byl přínosem. Pro vás vztah už budoucnost nemá, jak sama píšete, myslíte si tedy, že má nějaký smysl v něm setrvávat? Myslíte, že má budoucnost pro vaši dceru? Nedokážu si představit, že by byl partner schopný jako otec fungovat a zda by v tuto chvíli nebylo lepší, aby dcera vyrůstala v klidnějším prostředí než v jakém nyní je, byť by pak byla pouze s Vámi. Pokud partner bere 13 let, za šest let Vašeho vztahu se situace nezměnila, on zjevně nemá zájem o léčbu, tak není reálné, že by se v dohledné době jeho life style změnil a také není reálné, že by se mu to podařilo bez skutečné odborné pomoci. Tím opravdu nemyslím zneužívání Subutexu, který mu lékař předepisuje a porušování všech podmínek řádné léčby. Píšete, že máte pocit, že jste neudělala vše, aby nefetoval... Myslíte, že je to opravdu Vaše odpovědnost? Co udělal přítel pro to, aby nefetoval? Vy jste se snažila celou dobu problém řešit, on komunikaci odmítal. V jeho rodině nemáte podporu a jeho otec je z neznámého důvodu na jeho straně, jeho bratr rovněž užívá drogy. V tuto chvíli to je tak, že spolu už 2 týdny nekomunikujete... Myslím, že dělat v takové situaci méně, je někdy více. A že by bylo v tuto chvíli nejlepší se zkusit od toho odpoutat, myslet především na sebe a na dceru a pokusit se zařídit si život po svém. Pokud se přítel dá časem do pořádku, tak se uvidí, jak to bude vypadat. Zatím tomu ovšem nic nenasvědčuje a Vy se jen nesmírně trápíte. Nemůžete za něj jeho užívání drog vyřešit, nemůžete za něj abstinovat, není v ničí moci to změnit, to je pouze v moci Vašeho partnera. Napadá mě, že jediným řešením je v tuto chvíli zajít se o situaci osobně poradit a pokusit se vymyslet nejvhodnější postup. Jak co se týče komunikace s přítelem do budoucna, jeho kontaktu s Vámi i dcerou, tak by Vám také mohli poradit, jak případně naložit s informací o přítelově užívání drog vůči jeho zaměstnavateli. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit nějaké vhodné zařízení, které se zabývá pomocí rodinám a blízkým závislých. Získala byste potřebnou podporu a pomohli by Vám najít cestu, jak se se situací nejlépe vypořádat. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče (pracují i s partnery a blízkými závislých) nebo na o. s. ANIMA, kontakty viz níže. Praha 1, Poradna pro rodiče, SANANIM, o.s. (sídlí v prostorách Café Therapy) Školská 30, Praha 1, 110 00 telefon: 284 824 234 Mgr. Štěpánka Čtrnáctá http://www.sananim.cz Praha 2, Občanské sdružení Anima pro péči o rodiny závislých (psychoterapeutické zařízení) Apolinářská 4a, Praha 2, 128 00 telefon: 224 968 238 http://www.anima-os.cz