uzivani subutexu
Jde o to ze pritel dochazi do poradny pro drgove zavisle,je ridicem kamionu.Dlouhodobe uzival pervitin,ne heroin.Lekar ke kteremu dochazi,nevi ze uziva pervitin.Subutex ktery mu lekar pise,pritel uziva jehlou a micha to s pervitinem k tomu si leci hepatitidu injekcema.Chci vedet jestli smi takova osoba vykonavat praci ridice a jake nasledky jsou kdyz vsechny tyto latky uziva najednou

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, se mi jeví jako dost sebevražedný koktejl. Jednak tedy lékař píše příteli Subutex, aniž by přítel byl kdy závislý na opiátech a potřeboval Subutex jako substituční látku. Připadá mi trochu zvláštní, že lékař pouze předepisuje Subutex, aniž by prováděl namátkové testy na užívání drog v průběhu léčby a aniž by ověřil předchozí užívání opiátů. Kromě toho, v současnosti je již na trhu lék Suboxone, který oproti Subutexu nelze užívat injekčně. Má sice stejnou účinnou látku (buprenorfin), ale obsahuje navíc naloxon, který při užití injekčně způsobí uživateli nepříjemné stavy. Při užití orálním (resp. sublingválním - pod jazyk) se tento účinek naloxonu neprojeví. Proto je nyní doporučeno předepisovat Suboxone, nikoli Subutex, právě pro zabránění injekčnímu zneužívání. Přítel navíc užívá dlouhodobě pervitin. Je zřejmě také v interferonové léčbě hepatitidy C, což se také s užíváním drog, a zejména injekčním, neslučuje. Překvapuje mě, že ani lékař poskytující léčbu interferonem, neprovádí testy na přítomnost drog u pacientů, což je v rámci takové léčby obvyklé, neboť je vyžadována abstinence a mám za to, že pokračující užívání drog je kontraindikací k interferonové léčbě. Co se týče výkonu práce řidiče, tak samozřejmě člověk užívající drogy řídit nesmí, jak už jsem psala, řízení pod vlivem drog je trestný čin. Zaměstnavatel má navíc nárok na to, aby zaměstnance kontroloval, zda nejsou pod vlivem alkoholu nebo drog v pracovní době a vyvodit z toho patřičné důsledky. Kromě toho nehoda kamiónu s řidičem pod vlivem drogy může mít celkem dost hrůzné následky... Takže v případě přítele selhaly kontrolní mechanismy na více místech (lékař předepisující Subutex, lékař, který ho léčí na hepatitidu C, zaměstnavatel) a přítel užívá drogy dál bez ohledu na vše okolo. V jeho případě se obávám, že se svým přístupem nebude v rámci ambulantní péče fungovat a schopný abstinovat a bylo by ideální, kdyby nastoupil do nějaké pobytové léčby a pokusil se s užíváním drog přestat, jinak hrozí, že se dostane do závažných problémů a bohužel může ohrozit i řadu dalších lidí vzhledem ke svému povolání. Co se týče konkrétních důsledků užívání pervitinu a zneužívání Subutexu, tak si můžete přečíst informace o jednotlivých drogách na tomto webu pod příslušnými rubrikami. Nejsem si jistá, jak s informacemi hodláte naložit? Co vlastně máte v úmyslu? Pomoci příteli? Pokusit se mu zamezit ve výkonu práce? Mluvila jste o tom s ním? Jak se k tomu celému staví přítel? Má zájem situaci změnit? Jestli jste v partnerském vztahu s někým, kdo dlouhodobě užívá drogy a chová se takto nezodpovědně jak k sobě, tak i ke svému okolí, možná by stálo za to uvažovat o tom, co vás k tomu vede a jakou perspektivu takový vztah má. Zkuste mi napsat, co vlastně máte teď v úmyslu a pokusíme se vymyslet nějaké řešení.