hryzka
Dobrý den. Má matka je alkoholička. Trvá tojiž 10 let,asi.Teď s nimi bydlím a vidím, jak je to vážné. Máma jezdí domů jen na víkend, protože pracuje v Pze, ale celý víkend pije a spí na gauči.Už z Phy přijíždí opilá. Vozí si tvrdý alkohol v kabelce vpůllitrové lahvi od vody, nebo nějakých nealko nápojů. Doma si pak kupuje 2l víno té nejhorší kvality,v plastových lahvích.Volala jsem jí a řekla, že už to není k žití a zda s tím nechce něco dělat, řekla, že ano. Proto Vás prosím o radu. Kde začít? Alkohol má schovaný po celém domě. Jak jí uhlídat v týdnu, kdy je mimo domov?Co jí říct.Nikdo už jí nevěříme, neboť už slibovala, jak přestane. Brácha je skeptický,ale já to nechci vzdát. Mám 11 dceru, která už to vidí a 3měsíčního syna. Bratr má 5 letou dceru. Už jsme to zkoušeli i přes vnoučata, ale nic nezabírá. Alkohol vždy vyhraje. Tento rok se stěhujeme pryč a já se bojím, jak to dopadne.Poiraďte prosím,nebo pošlete nějaký kontakt. Velice děkuji.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace ohledně matky pro Vás musí být velmi náročná, oceňuji, že pomoc nevzdáváte, ale asi víte, že pokud matka nebude sama dostatečně motivovaná a nebude chtít Vaši pomoc přijmout, nebude snadné její problém s pitím řešit.Váš dotaz není moc konkrétní, např. mi není jasné s kým ještě kromě matky bydlíte, zda se ptáte na to, kde máte začít Vy anebo Vaše matka, pije matka pořád nebo jen o víkendu, jak zvládá práci, jaké problémy se u ní objevují v souvislosti s pitím apod. Vzhledem k tomu, že pije již 10 let, nebude jednoduché, aby sama ze dne na den přestala. K tomu bude potřebovat odbornou pomoc – takto přes internet nemohu posoudit, zda ve formě ambulantní či pobytové léčby. Pokud je matka motivovaná a řekla Vám, že s tím chce něco dělat, pak bude vhodné aby navštívila zařízení zabývající se problematikou alkoholové závislosti a poradila se o vhodném typu léčby (kontakty uvedu na konec). Pokud, jak píšete, jsou to jenom sliby, bylo by namístě ji nějakým způsobem motivovat. Možností, jak závislého motivovat k léčbě je více (domluva, tlak širší rodiny, odmítnutí se o závislého jakkoliv starat, neřešit za něj problémy, neomlouvat ho na veřejnosti a před známými a neskrývat jeho problém, ultimátum…), ale vybrat vhodnou strategii není snadné, proto je dobré poradit se s odborníkem. Ten, vzhledem k tomu, že je nestranný, často dokáže v rodinném systému odhalit mechanismy, které mohou závislému nechtěně „umožňovat“ jeho nevhodné chování. Zatím Vám pošlu kontakty na pražská zařízení pro matku (samozřejmě je můžete využít i Vy, pokud je pro Vás Praha dostupná, neboť běžně nabízejí poradenství i pro rodinné příslušníky) a pokud budete chtít kontakty na zařízení pro sebe, napište, kde bydlíte a já se pokusím Vám je vyhledat. Kontakty: Denní psychoterapeutické sanatorium, oddělení pro léčbu závislostí, Nad Ondřejovem 36, 140 00 Praha 4, e-mail:ondrejov.zavislosti@seznam.cz, tel.: 241 442 793, mobil: 775 707 004, www.ondrejov.cz. AT ambulance, Apolinářská 4, Praha 2 , 128 00, telefon: 224 968 240 (lékař); 224 968 214 (pro objednání), MUDr. Jiří Profous, http://www.abstinence.cz. AT ambulance, Prosecká poliklinika, Lovosická 40/440 (1. patro), Praha 9, 190 00, telefon: 266 010 321, MUDr. Jiří Kromholz. AT ambulance, Čt 17,00 - 23,00, Socháňova 1222/25, Praha 6 - Ŕepy, 163 00, telefon: 724 584 283, MUDr. Gita Pekárková. AT ambulance, Štrossmayerovo náměsdtí, Praha 7, 170 00, telefon: 220 190 667, MUDr. Helena Malá, CSc. AT ambulance, Pod Marjánkou 12, Praha 6, 160 00, telefon: 233 351 603, MUDr. Drahomíra Syrovátková. AT ambulance,Nad Štolou 18, Praha 7, telefon: 266 010 321, MUDr. Ivana Pelikánová.