Alkoholik
Káča
Dobrý den. Můj manžel je závislý na alkoholu,ale odmítá si to přiznat.Dříve kouřil dlouhodobě a intenzivně marihuanu,když se mi podařilo ho přimět k tomu,aby s tím přestal,začal o to intenzivněji pít.Dnes opět upadl na chodbě,nebyl schopný pořádně artikulovat,ale tvrdil,že jsem úplně mimo,když mu tvrdím,že je opilý.Nevím,zda jev mé moci,něj ho přimět k tomu,aby si to aspoň přiznal.Obávám se,že ne,máte pro mě nějakou radu,prosím? Děkuji,Katka

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, to, že Váš manžel přestal užívat marihuanu je velmi dobré, nicméně se pravděpodobně stalo to, že nahradil užívání jedné návykové látky druhou. To se může stát zvláště tehdy, když dotyčný „přestává“ sám bez odborné pomoci. Zdaleka totiž nestačí pouze vyloučit drogu ze života a vyčistit organismus, ale je třeba změnit i životní styl, který je s užíváním často spojen – je důležité se naučit rozpoznat v životě zdroje stresu, zmapovat spouštěče, neboli rizikové situace, které mohou vést k opětovnému užití drogy, rozpoznat a změnit nezdravé vzorce zvyků, najít si vhodné a uspokojující aktivity a věnovat se jim, naučit se pracovat s časem, naučit se vyplnit „prázdné místo“ po droze. V tuto chvíli je tedy důležité nejenom manžela motivovat k tomu, aby si problém přiznal, ale také aby ho řešil v rámci minimálně ambulantní léčby (takto přes internet nemohu posoudit závažnost problému a tudíž ani to, zda bude dostačující ambulantní léčba či bude efektivnější léčba pobytová). S využitím odborné pomoci manžel zvýší šanci na trvalou abstinenci a na to, aby nedocházelo k relapsům či k výše popisované záměně závislostí. Způsobů, jak manžela motivovat je více – od domluvy, přes tlak širší rodiny až k razantním opatřením ve formě ultimáta. Je také velmi důležité neřešit za manžela problémy, které mu v důsledku pití vznikají a nechat ho přijmout zodpovědnost za své chování. Často právě velké problémy přispějí k přistoupení na léčbu. Protože Vaše situace není úplně snadná - doporučuji poradit se s odborníkem – AT ambulance běžně nabízí i poradenství pro partnery osob závislých na alkoholu. Kontakty na AT ambulance můžete nalézt na adrese www.drogy-info.cz pod heslem Mapa pomoci nebo napište kde bydlíte a já Vám tyto kontakty vyhledám. Informace o alkoholu, alkoholové závislosti a o tom, jak přistupovat k alkoholikovi si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji Vám hodně štěstí. Mějte se hezky.