Jak to říct?
M
Měla bych takový netradiční dotaz: „Tři roky jedu injekčně v pervitinu, pokusy o přestání jsou marné a hlavně se k tomu ani nemůžu donutit. Chtěla bych se jít léčit, ale nevím jak to mám říct doma našim. Táta je po mrtvici, takže mu nechci ublížit.“ Co by jste jí poradil/a? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Moc podrobností neuvádíte, tak se pokusím odpovědět asi spíše obecně. V tuto chvíli by bylo nejlepší, kdyby se dotyčná zašla o situaci poradit, jednak o možnostech léčby a jednak i o tom, jak to sdělit rodině. Nevím, kolik je dotyčné let, jaké vztahy má s rodiči, zda s nimi žije nebo ne, jaké další potíže související s drogami se případně objevily, takže těžko doporučit nejvhodnější postup, jak o situaci rodiče informovat a také těžko říct takto přes internet, jaký typ léčby by byl nejvhodnější. Chápu, že nechce ublížit informací o užívání drog otci, který má zdravotní potíže, ale pokud bude v užívání drog pokračovat, tak asi problémy nastanou tak jako tak. Takže je určitě lepší, aby rodina věděla, že sice došlo na potíže s drogami, ale má motivaci s tím něco dělat a mohou jí i podpořit. Jako ideální bych za současné situace viděla návštěvu kontaktního centra pro uživatele drog, kde lze využít služeb bezplatně, nezávazně a anonymně a poradit se, pomohli by zprostředkovat i případnou léčbu. Když mi napíšete, odkud dotyčná je, tak bych Vám mohla doporučit konkrétní zařízení, kam by bylo možné se v daném regionu obrátit.