léčba
topmyska
dobrý den, moje kamarádka byla závislá na drogách, co zjistila že je těhotná přestala, ale je na subutexu(už přes čtyři roky). do léčebny nechce jít, ale teď se dočetla, že existuje něco takového, že jí píchnou do těle nějakou látku - antidotum, bude dva dny na JIPce a poté týden na psychiatrii a pak by prý z toho měla být venku, tzn. že by už nemusela užívat subutex. chtěla bych vědět jestli něco takového doopravdy existuje. děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je dobře, že se kamarádka snaží zodpovědně přistupovat k rodičovství, ale asi Vás (i ji) zklamu, ale tak jednoduché, jak to popisujete, to není. Pravděpodobně ve svém dotazu píšete o tzv. detoxifikaci (což je stručně řečeno proces, jehož cílem je zbavit organismus návykové látky a přitom minimalizovat symptomy odvykacího syndromu a riziko poškození). Detoxifikace probíhá v nemocnici nebo v psychiatrické léčebně na tzv. detoxifikační jednotce a trvá od několika dnů do několika týdnů (více informací k tomuto tématu si můžete přečíst na stránkách drogové poradny v rubrice Pomoc a léčba – Detoxifikace). Vyčištění organismu od drogy je však pouze začátkem léčebného procesu – pomůže pouze překonat fyzickou závislost. Mnohem obtížnější je překonání psychické závislosti, která může dotyčného provázet ještě poměrně dlouho – řádově měsíce i roky. Navíc v průběhu těhotenství se nedoporučuje úplně vysazovat opiáty (případně pouze mezi čtvrtým a šestým měsícem těhotenství), neboť hrozí, podle pokročilosti těhotenství,buď riziko potratu nebo předčasného porodu. V této chvíli je třeba, aby se kamarádka obrátila na odborníka, který má zkušenosti se subutexovou léčbou a poradila se s ním o vhodném postupu. Pokud je pro kamarádku dostupná Praha, pak doporučuji zkontaktovat Denní stacionář Sananim, který se přímo specializuje na pomoc těhotným ženám a matkám s dětmi a nabízí mimo jiné i zprostředkování legální substituce. Kontakt: Denní stacionář, Janovského 26, 170 00 Praha 7, telefon: +420 220 803 130, mobil: 605 212 175, e-mail: stacionar@sananim.cz. Všechny služby jsou tomto zařízení bezplatné. Pokud je pro kamarádku Praha nedostupná, pak může napsat (nebo Vy), kde bydlí a já se pokusím kontakty na vhodná zařízení či lékaře vyhledat. Přeji hodně štěstí. Mějte se hezky. P.S.: Pokud by se kamarádka přeci jenom rozhodla pro pobytovou léčbu, pak existuje Terapeutická komunita Karlov Sananim, kde se můžou léčit nastávající matky nebo matky společně se svými dětmi prakticky ihned po porodu - pobyt zprostředkovává výše uvedený Denní stacionář Sananim.