proč odeznívání drogy trvá tak dlouho
PETR
Dobrý den, před skoro 3 měsíci jsem byl oslavit pracovní volno, opil jsem se a se známým z práce jsme chtěli vyzkoušet extázi, co na ní ty děcka mají.V prazském klubu není problém něco sehnat. Pár kluků jsme se zeptali a dostali jsme obálku z novin.Nesedělo mi to, měla to být přeci tabletka? To je, ale rozdrcená, řekli mi,věřil jsem. Po otevření to byl bílý prášek, krystalky, nahořklé. Zkusil jsem tak centimetr,nosem. Známý taktéž. 2 měs. jsem byl jak omámen, neustále spal, po požití jsem měl zorničky roztažené a nyní, po třech měs. je mám neustále zužené, nereagují na světle. Známý naprosto stejné příznaky. Po volnu jsem si muzel vzít dovolenou. Měsíc do práce chodím,ale oba bojujeme, jak můžem. Lékař mi řekl, že to podle něj extáze není, můžete mi říci o co mohlo jít, jak z těla toto dostat, pomáhá cvičení?. Manželka si všimla zorniček a hrozných vlasů, nevím, jak látku dostat ven. V krvi nemám nic, byl jsem u lékaře, preventivně jím Wobenzym a česnekačku, abych nechytl ještě nějakou infekci. Můžete mi říct, co dělat proto,ať se látka z těla dostane? A jsou zužené zorničky normální?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, takto přes internet nedokáži posoudit o jakou látku se mohlo jednat (100% by Vám to mohla určit pouze toxikologická laboratoř ze vzorku), ale extáze, i když je to méně časté, může mít skutečně podobu prášku, který je určen ke šňupání. Příznaky, které popisujete po odeznění drogy jsou typické pro extázi (případně pro stimulační látky typu pervitin), ale nikoliv tři měsíce po intoxikaci, navíc pokud šlo o jeden experiment a nikoliv dlouhodobé užívání. Většinou druhý den po užití extáze se dostavuje velká únava, bolesti svalů a kloubů, někdy deprese – ta může někdy trvat i několik dní. I když není jisté o jakou látku se přesně jednalo, po třech měsících ji již v organismu nemáte (extázi lze detekovat z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne a detekce z krve je možná 1 - 3 dny) a není tedy třeba se zabývat metodami, jak ji dostat z těla ven. Nevím, jak u Vás intoxikace probíhala, nicméně jako největší riziko při užití extáze bývá uváděna dehydratace - při tanci a pod vlivem drogy totiž dochází k mozkem nekontrolovanému přehřátí organismu. To znamená, že organismus má nedostatek tekutin, ale člověk nemá pocit žízně. To vede k dehydrataci organismu a v horším případě možnému poškození vnitřních orgánů (zdravotní problémy bývají popisovány i u nadměrného pití, zvláště tehdy, pokud dotyčný ve snaze pít, pije příliš a nevydává patřičnou energii třeba tancem). Velké nebezpečí také představuje požití extáze, ke které byly přimíchány jiné drogy či nebezpečné příměsi, nebo kombinace s alkoholem (pokud jste byli opilí a poprvé jste si vzali extázi, koledovali jste si o vážné zdravotní problémy). Z dotazu vyplývá, že jste byl na lékařské prohlídce - pokud lékař nezjistil žádné fyzické příčiny Vašich potíží, pak by bylo namístě navštívit psychiatra a poradit se s ním. Možná by také mohlo soustředit se na aktivity, které Vás budou bavit a které Vám pomohou upnout pozornost trochu jiným směrem než jsou Vaše nepříjemné obtíže. Doufám, že se Váš stav brzy upraví. Mějte se hezky. P.S.: Informace o extázi si můžete přečíst na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Stimulační látky – MDMA – extáze.