Zavislost na pervitinu
jenny
Dobrý den, mam expritele(25 let),ktery je uz asi sedm let zavisly na pervitinu,ale nepicha si.Nadále se s nim schazim,jelikoz sme zustali pratele.On je uzasnej kluk,ale tohle co dela ho naprosto nici.nedavno mi dokonce upadl do bezvedomi,ktere trvalo asi 7 minut,sla mu pena od pusy,nevedela jsem co delat.uz se mi i kolikrat stalo,ze mi vyhrozoval sebevrazdou.Nepracuje,jenom se vali doma a penize,ktere ma vetsinou propije nebo profetuje.Je schopnej treba tyden jenom snupat.pak je naprosto vycerpany a napokraji zhrouceni.Vzdycky slibuje,ze si necha pomoct,ze uz je toho na nej hodne,ale jakmile se dostane k penezum jede v tom znova.a takhle je to porad dokola.Strasne rada bych mu pomohla.Vim,ze kdyz ten clovek nechce,tak ze s tim sama nic nezmuzu,ale treba existuje nejaka moznost,jak mu pomoct.Ma sestiletou dceru a ja bych nerada aby prisla o tatinka.Ma rodinu,ktera ho miluje,ackoliv o tom co dela nevedi,takze jediny,kdo mu muze pomoct jsem ja.Jsme z Usti nad Labem.Nemam poneti jestli se tady v blizkosti nachazi nejaka poradna nebo tak neco.Nemam s tim zadne zkusenosti.Muzete mi prosim poradit. Dekuju za odpoved.Veronika

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, je chvályhodné, že chcete příteli pomoci, ale máte bohužel pravdu, že pokud dotyčný nechce problém řešit a nechce si dát od nikoho pomoci, jen těžko něco zmůžete. Léčba závislosti je dlouhý a náročný proces, který vyžaduje velkou motivaci, odhodlání a vůli k překonání mnoha obtíží, které léčbu provází. Bez velkého úsilí dotyčného jedince se tento proces neobejde a nikdo to za něj podstoupit nemůže. Jediné, co příteli v této chvíli pravděpodobně může pomoci, je odborná intervence, nejlépe ve formě pobytové léčby v léčebně či terapeutické komunitě. Vy můžete expřítele motivovat k návštěvě kontaktního centra, kde posoudí okolnosti jeho současné situace a doporučí mu zde vhodný léčebný program. Můžete s ním mluvit o tom, jak se v důsledku pervitinu změnil, jaké mu hrozí problémy – zvláště pak zdravotní a psychické (to, co ve svém dotazu popisujete, vypadá jako epileptický záchvat, k jehož spuštění může pervitin výrazně přispívat). Můžete mu připomenout jeho milující rodinu a dceru, která ho potřebuje. Dejte mu najevo, jak moc Vám záleží na tom, aby s užíváním pervitinu přestal a jak je pro Vás jeho současné chování nepřijatelné. Dejte mu kontakt na K-centrum, nabídněte mu doprovod na první návštěvu, poskytněte mu kontakt na tuto drogovou poradnu, kdyby potřeboval něco vědět. Pokud zatím nebude dostatečně motivovaný navštívit kontaktní centrum, domluvte si zde schůzku Vy a poraďte se s odborníkem, jak přítele k návštěvě zmíněného zařízení a k řešení problému přesvědčit. Také si stanovte hranice své pomoci – nejste za expřítelův problém s pervitinem zodpovědná a neměla byste svůj život zcela podřizovat řešení tohoto problému. Zde je kontakt: Kontaktní centrum DRUG-OUT Klub, o.s., Velká Hradební 47/13, Ústí nad Labem, 400 01, telefon: 475 210 626, Mgr. Radka Kobližková, http://www.drugout.cz Zařízení nabízí služby nejenom pro uživatele drog, ale také poradenství pro jejich rodiče a blízké osoby. Služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně. Přeji Vám hodně štěstí.