pochyby
Adela
Zdravím všechny.Mám dceru,která brala různé drogy od cca 13 let.Dopracovala se až k heroinu.V 18 letech absolvovala terapeutickou komunitu, zdá se že úspěšně.Nyní je jí 22 let.Nevím samozdřejmě,jestli si občas něco nedala.Hodně mi ale vadí,že si z dob minulých zachovala některé špatné vlastnosti .Občas mlží ,zalže nebo se snaží o manipulaci aby dosáhla svého.Prostě to co se v téhle oblasti naučila jako narkomanka,občas používá.Můžete mi prosím poradit (jestli je to vůbec možné) jak jí pomoci zbavit se těchto návyků?Děkuji.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, je zajisté velmi dobré, že Vaše dcera svůj problém s drogami řešila pobytem v terapeutické komunitě a že se jí podařilo léčbu úspěšně dokončit. Pozměnit určité vzorce chování samozřejmě jde, ale hlavním předpokladem je, že osoba, které se to týká, si bude sama uvědomovat, jak v určitých situacích jedná a bude chtít něco sama změnit. Pak je šance pomocí vhodné psychoterapie dosáhnout změny. Je to dlouhodobý proces a také velká práce na sobě. Neuvedla jste, jak na své chování nahlíží Vaše dcera. Jestli si to vůbec neuvědomuje a Vy pouze vnímáte, že to není zcela v pořádku, asi bych v tomto případě doporučila navštívit poradnu pro rodiče a blízké osoby uživatelů a tam se osobně poradit, jak dále postupovat v komunikaci s dcerou a jak ji postupně motivovat k pozitivní změně. Stačí napsat ještě jednou a uvést města, která jsou Vám dobře dostupná, pokusíme se Vám doporučit vhodné zařízení, kde byste se mohla poradit osobně a konkrétněji. Zatím se mějte hezky. M.K.