Těhotenství a pervitin
Kdo ví
Dobrý den :-) už jednou jsem vám sem psala ohledně užívání pervitinu v těhotenství... 2.11. se mi narodil krásný zdravý chlapeček byl sice trošku menší měl 2800g a 47cm ale rychle to dohání ted má ve třech měsících už 6 kg... Krásně spinká je strašně hodnej a klidnej pláče minimálně až se divým po tom všem co si chudinka musel ode mě vytrpět v těhotenství.... Ale samozřejmě jsem ráda že to tak je... až když se narodil a já ho držela jsem si řekla jak je možný že jsem mu mohla denně tak moc ubližovat... Už je to půl roku co jsem čistá od pervitinu a i cigaret... Ale mám problém večer nemůžu usnout pořád myslím na ty všechny dny a situace, keré jsem zažívala na ty nájezdy a stavy na lidi co byli křiví a jak bych to chtla udělat jinak no a mám strašnoiu chut nevím co stím ted dokavad kojím vím že bych to tomu broučkovi malímu nemohla udělat je to moje sluníčko, ale bojím se že až přestanu kojit nevydržím to...S lidmi co jsem brala už se nestýkám, ale nebyla jsem jen uživatel znala jsem lidi co to dělali a měla k tomu mooc lehký přístup... co můžu dělat abych přestala myslet na minulost... nejde to i když se kouknu na svoje ruce a žíli vzpomenu si na to celý den něco dělám starám se o mimi hrajeme si atd... ale jakmile večer spinká tak se my myšlenky odkloní někam jinam... co stím poradě prosímalespon trošku.... díky :-)

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, gratuluji ke krásnému zdravému chlapečkovi a také k tomu, že již půl roku abstinujete – je to pro Vás i pro Vašeho chlapečka velmi důležité. Chutě na pervitin, i po delší době abstinence, jsou velmi častým jevem a k tomu abyste je úspěšně překonala by bylo velmi vhodné najít si odborníka (např. v rámci ambulantního doléčování), který Vám pomůže a také Vás psychicky podpoří – procházíte nelehkým životním obdobím, které souvisí jednak s náročnou péčí o miminko(na které jste, jak to vypadá, sama) a jednak s tím, že Vám, jak píšete ve svém druhém dotazu, zemřel přítel. Odborník Vám může pomoci zmapovat situace, ve kterých se chutě objevují a naučit Vás se jim buď vyhýbat nebo je účinně zvládat. Jednoduchý a obecný návod na to, jak s chutěmi nakládat totiž neexistuje, je vždy třeba brát v úvahu osobnostní založení a konkrétní okolnosti životního příběhu každého jedince. Je dobře, že během kojení pervitin neužíváte, ale stejně tak si myslím, že i poté, co přestanete kojit, existuje spousta dalších důvodů abstinenci udržet, např. si nedovedu představit, jak byste se o chlapečka pod vlivem drog starala tak pěkně a zodpovědně jako doposud – vzhledem k Vaší drogové kariéře se nelze spolehnout na to, že si dáte pouze občas a že dokážete užívat kontrolovaně, dále riskujete problémy s odborem sociálních věcí (orgánem sociálně právní ochrany dětí), v neposlední řadě se případným injekčním užíváním vystavujete riziku krví přenosných nákaz (virus HIV/AIDS a virus hepatitidy C), a potažmu tedy vystavujete riziku i své dítě. Braní drog prostě dohromady s rodičovstvím nejde. Pokud jste z Prahy nebo je pro Vás Praha dostupná, pak by bylo nejlépe navštívit Doléčovací centrum pro matky s dětmi Sananim, který nabízí mimo jiné i ambulantní doléčovací program: Doléčovací centrum pro matky s dětmi Sananim, Ovčí hájek 2549/64A, 158 00 Praha, Telefon: +420 251 614 070, +420 251 614 280, Email: aftercare@sananim.cz. Pokud je pro Vás Praha těžko dostupná, napište mi, kde bydlíte, pokusím se Vám vyhledat kontakty na vhodná zařízení v místě Vašeho bydliště nebo blízkého okolí – většinou jsou služby v těchto zařízeních poskytovány bezplatně a je možné je využít i anonymně. Přeji Vám hodně štěstí a radosti s Vaším chlapečkem a ozvěte se. Mějte se hezky. P.S.: Pokuste se do péče o chlapečka zapojit i své rodiče (pokud to situace dovoluje) – jistě budou rádi a Vy nebudete na starosti, ale i radosti s miminkem úplně sama.