Drogové testy
Zuzana
Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, kam bych mohla jít se synem, u kterého bych chtěla zjistit, nebo pravidelně zjišťovat, zda nebere drogy. Dá se jít někam na odběr krve nebo někam donést moč? Synovi je 15 let a mám u něj podezření, že kouří marihuanu nebo že zkusil nějaké jiné drogy.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, jestliže jste se rozhodla, že byste ráda svého syna pravidelně testovala, nemusíte kvůli testování nikam docházet. Můžete si v lékárně zakoupit orientační test, který je určen na detekci z moči a ten provést v domácích podmínkách. Tento test je volně prodejný v každé větší lékárně a stojí zhruba kolem 100,-kč. Další variantou je nechat udělat toxikologický rozbor v laboratoři ( kontakt viz níže ). K tomu je však zapotřebí žádanka od lékaře. Tyto testy, ale nejsou levnou záležitostí, detekce jedné látky stojí 487,- ( např. THC 1x 487,-Kč, THC+pervitin 2x 487,-Kč ). . Otázkou pak je, jak postupovat dále po zjištění např. pozitivního výsledku. Test jako takový Vám neřekne více než-li to, jestli v posleních dnech byla či nebyla ta která látka užita. O celkové situace Vám to bohužel nic nevypoví - v případě, že test je pozitivní tak to, zda syn užívá pravidelně nebo se jednalo o ojedinělý experiment, v případě negativního testu zda syn skutečně nic neužívá nebo jste se zrovna "trefila" do období, kdy již látka nejde testem detekovat nebo zda například syn neužívá jinou drogu, než na kterou jste ho testovala. Použití testování pro řešení problému, který zmiňujete, sice vypadá poměrně jednoduše, ale má svá velká úskalí. Každopádně co by mělo testování předcházet, je otevřený a nekonfrontační rozhovor se synem na toto téma. Vzhledem k nízkému věku Vašeho syna bych doporučila spojit se s vhodným odborným zařízením, které ve svých službách nabízí i poradenství pro rodiče a tam Vaši konkrétní situaci probrat osobně. Poradit se nejdříve o dalších vhodných krocích a jak se synem komunikovat. Když mi napíšete odkud pocházíte nebo větší města, která jsou Vám dobře dostupná, mohu Vám vhodné kontakty doporučit. Ústřední toxikologická laboratoř Ke Karlovu 2 Praha 2 tel : 224 967 188 P.S. zatím se mějte hezky a napište. M.K.