alkohol
bibi
Dobrý den mám problém se svou matkou. Už několik let chlastá. Před 6 lety ji kvůli tomu vyhodili z práce.. Od té doby si práci skoro nenašla. Bydleli sme v bytě bez elektriky až nás nakonec vystěhovali. Hned po škole sem si se ségrou našla byt. Musíme ji živit,krade nám peníze na alkohol. Nyní sme ji našli totálně ožralou válet se na lesní cestě. Museli sme ji odtáhnout. Prosím poraďte jakym způsobem se dá zbavit svéprávnosti. Chceme ji dát na léčení. Už nemůžem dál.Děkuji

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, jste ve velmi obtížné situaci a věřím, že musíte být obě velmi vyčerpané. Zbavení svéprávnosti – správně omezení způsobilosti k právním úkonům - je poměrně složitý a zdlouhavý proces s nejistým výsledkem. Upravuje ho občanský zákoník - kopíruji Vám nejdůležitější pasáž:("§ 10 (1) Jestliže fyzická osoba pro duševní poruchu, která není jen, přechodná, není vůbec schopna činit právní úkony, soud ji způsobilosti k právním úkonům zbaví.(2) Jestliže fyzická osoba pro duševní poruchu, která není jen přechodná, anebo pro nadměrné požívání alkoholických nápojů nebo omamných prostředků či jedů je schopna činit jen některé právní úkony,soud její způsobilost k právním úkonům omezí a rozsah omezení v rozhodnutí určí.(3) Soud zbavení nebo omezení způsobilosti změní nebo zruší, změní-li se nebo odpadnou-li důvody, které k nim vedly"). O omezení způsobilosti rozhoduje posouzení lékařů v rámci znaleckého posudku a ačkoliv je nadměrné požívání alkoholických nápojů v zákonu uvedeno jako důvod, dle zkušeností samotná diagnóza alkoholové závislosti bez další psychiatrické diagnózy často k omezení způsobilosti nestačí. Navíc by to pravděpodobně Váš problém nevyřešilo – aby byla léčba úspěšná, je třeba aby byl dotyčný motivovaný a na léčebném procesu spolupracoval. Podrobnější informace o omezení způsobilosti k právním úkonům Vám může poskytnout Právní poradna A.N.O. - kontakt nalezenete na stránkách této drogové poradny v pravém sloupci. Pokud by situace s matkou byla vážná, stálo by za pokus vyřízení nedobrovolné hospitalizace – ta je možná nařídit člověku, který jeví známky duševní choroby nebo intoxikace a ohrožuje svým chováním sebe nebo své okolí. Typickým příkladem je podle lékařů člověk s alkoholickou psychózou, který například vidí nebo slyší neexistující osoby a pod vlivem těchto halucinací jedná anebo např. ten, komu otrava alkoholem ohrozila život. Doporučení k hospitalizaci bez souhlasu pacienta tohoto typu může vystavit kterýkoliv lékař a o přijetí do příslušného zařízení rozhoduje lékař tohoto zařízení. Problém se závislostí matky se sice tímto krokem také nevyřeší – hospitalizace je možná pouze po dobu, po kterou trvá akutní nebezpečí, ale možná byste získaly alespoň možnost si s matkou promluvit a dát jí najevo, jak se zachováte, pokud nenastoupí do léčby. Dále Vám doporučuji návštěvu odborníka na alkoholovou závislost, s kterým byste se mohly poradit ještě o dalších možnostech, případně o strategii, která by pomohla matku k léčbě motivovat - jistě s podobnými případy mají v AT ambulancích, poradnách či přímo v psychiatrických léčebnách zaměřených na léčbu závislostí zkušenosti. Ve svém druhém dotazu píšete, že jste z Liberecka, zde uvádím kontakty: Stanice pro léčbu alkoholové závislosti, psychiatrické oddělení nemocnice, AT ambulance, Husova třída 10, Liberec, 460 63, telefon: 485 312 472; 482 312 230, MUDr. Marie Hyánková, http://www.nemlib.cz. Centrum ambulantních služeb – program ambulantního poradenství, ADVAITA, o.s., Rumunská 14/6, Liberec, 460 01, telefon: 482 750 607, Drahuše Tkáčová, DiS., http://advaitaliberec.cz. Soukromá poradenská praxe – Mgr. Igor Pavelčák, Gagarinova 877, Liberec 6, 460 06, telefon: 482 771 835, http://www.poradna-rodina.org. Poslední z uvedených zařízení je soukromou praxí a služby tedy budou zpoplatněny. Informace o alkoholu, alkoholové závislosti a o tom, jak je vhodné, aby rodina k alkoholikovi přistupovala, si můžete přečíst např. na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách - Legální látky - Alkohol nebo na stránkách www.alkoholik.cz.Přeji Vám abyste brzy našly řešení Vaší velmi obtížné situace. Mějte se hezky.