Pervitin na začátku těhotenství a vývoj řeči
Monula
Dobrý den, nedá mi spát jedna věc, mám desetiměsíční dceru, na začátku těhotenstvím, naposledy přesně v 5tt jsem 2 x o víkendu užila pervitin, pak jsem samozřejmě už nikdy nic neměla. Mininko se narodilo v pořádku, sice s o malinko nižší porodní váhou 2650g/38tt, ale jinak zdravé. Vývojově je v pořádku. Akorát je docela pozadu ve vývoji řeči.. Zatím ještě moc nerozumí, nereaguje na jméno, nežvatlá, málo brouká. Vím, že je ještě brzo soudit, ale je možné, že by přípádný autismus nebo dysfunkce mozku mohlo mít na svědomí užití pervitinu v ranném stádiu těhotenství? Všude píší, že tyto poruchy mají za následek chem. procesy v mozku, bojím se, že by to mohla mít třeba z toho. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, z dotazu je znát, jak velké obavy máte o svou dceru, ale pokud jste užila během těhotenství pervitin pouze dvakrát a po zjištění těhotenství jste pervitin přestala užívat, pak je velmi pravděpodobné, že vývoj plodu nebyl ohrožen (i když samozřejmě to, zda mohlo dojít k nějakým změnám v důsledku užití pervitinu, Vám nemůže nikdo 100% ani potvrdit ani vyvrátit). Neměla byste zapomínat na to, že každé dítě je jiné a i vývoj každého dítěte je jedinečný – doba, za kterou se naučí nějakou dovednost je u každého různě dlouhá (navíc - žvatlat a gestikulovat by mělo dítě začít do 12 měsíců a slova by mělo začít používat do 16 měsíců). Takže nepanikařte a pokud máte pochybnosti o správnosti psychomotorického vývoje Vaší dcerky, projednejte je s Vaším pediatrem. Jinak oceňuji Váš zodpovědný přístup k rodičovství a věřím, že Vaše obavy jsou zbytečné. Přeji Vám hodně radosti s Vaší dcerkou. Mějte se hezky.