jak může pomoci konkrétně moje rodina?
shoping2008
Začalo to asi před rokem kouřením marihuany a špatnou partou, ml. batr (19let) nedodělal školu a působil problémy. Mamka ho po jedné vyhrocenné situaci vyhodila z domu,odešel bydlet k babičce alkoholičce,kde měl volné pole působnosti.Teď jsme se dozvěděli, že je na pervitinu,prospí i3 dny a zhubl.Jeho dívka na drogu vydělává jako společnice. Mamka je rozvedená (znovu vdaná)a my zbylé 3 děti vedeme vcelku úspěšný pracovní i rodiný život.Nyní jsme ml. bratra odvezli k tátovi,ten dříve neprojevoval moc velký zájem,ale nyní pomohl,ml. bratr bydlí u něj. K mamce má ml. bratr ,,ukřivděný" postoj.K otcovi spíše neutrální.K nám zbylým 3 sourozencům spíše odtažitý,moc jsme se nestýkali,když působil problémy.Jak mu pomoci?Bratr si závislost moc nepřipouští a otec si myslí, že to tedy asi bude v pořádku, protože s ním osobně zatím problém nemá.Je autoritativnější než mamka,ale mamka se nám jako dětem zase více věnovala.Jak by teď rodina měla spolupracovat? Je lepší pro bratra neutrální půda u otce,než u citovější mamky,kde byl problémový? Jak máme bratra vhodně podpořit?U otce je 14 dní.Máme projevit citovou oporu?Nebo si musí nejdříve uvědomit, že toho chce nechat?Do jaké míry hlavně pomoci,pokud se nebude chtít léčit a bude se zdát,že má vše pod kontrolou?

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, situace, kterou popisujete je komplikovaná pro všechny zúčastněné. Ptáte se jak by teď rodina měla spolupracovat – spolupráce v podobných případech je velmi důležitá (nepíšete nic o tom, jak spolupráce, zvláště pak mezi matkou a otcem nyní probíhá, jaký vztah a jaké případné konflikty spolu mají). Spolupráce by měla spočívat především v tom, že rodiče dohodnou společný postup vůči synovi nebo se přinejmenším budou alespoň informovat. Tím zabrání synovi, aby případných rozporů a neinformovanosti zneužíval. To, kde by bylo nejlepší, aby syn bydlel, nelze takto po internetu zodpovědět (bratr potřebuje oba rodiče, i když bude bydlet u jednoho) – ale ať již bude bydlet u matky či u otce, měl by dodržovat jasně daná pravidla společného soužití, mezi která patří např. řádná docházka do školy či do práce, přispívání na chod domácnosti, plnění domácích povinností, v případě problémů s drogami kontakt s odborníkem, slušné chování…Za nedodržení těchto pravidel by měly následovat předem dohodnuté sankce. Tato pravidla by měla být součástí společné dohody matky, otce i syna – tak, aby syn nezneužíval situace a nepřesouval se od jednoho ke druhému podle toho, kde se mu bude pohodlněji a komfortněji žít (a užívat drogy). Co se týká Vaší pomoci – především pomoc můžete nabízet tomu, kdo o ni bude stát – pokud Váš bratr nebude chtít užívání pervitinu řešit, pak bude velmi těžké – zvláště pak pro Vás, když s bratrem nežijete, mu jakkoliv pomáhat (samozřejmě ho můžete podpořit a dát mu najevo, jak je pro Vás důležitý a nabídnout mu pomoc v případě, že své chování změní a myslím, že věcný přístup nevylučuje citlivost). V tuto chvíli může nejvíce ovlivňovat Vašeho bratra jeho otec – již zmíněnými pravidly a požadavky. Jak už jsem psala na začátku odpovědi – situace je velmi komplikovaná a vyžaduje osobní přístup odborníka – nejlépe v rámci rodinné terapie. Rodinná terapie by mohla pomoci rodině lépe navzájem komunikovat, spolupracovat a společně nalézt způsob, jak může každý člen rodiny přímo či nepřímo přispět ke zvládnutí tohoto problému. Pokud budete mít zájem o kontakty na zařízení, která nabízí službu rodinné terapie, napište a já se Vám je pokusím nalézt. Přeji celé rodině, aby brzy našla způsob, jak tuto obtížnou situaci řešit. Mějte se hezky.