Pomoc bližnímu
Dobry den. Maminka me kamaradky chodi denne opila domu a manzel ji chce vyhodit z domu. A kvuli tomu i mainka pije, je to zacarovany kruh. Jeji maminka uz pry byla na annonymnim sezeni alkoholiku, ale citila se mezi nimi spatne. Uz pry nechce zkouset dalsi lecbu i kvuli praci, jelikoz do ni musi chodit. Moje kamaradka i jeji mladsi sestra jsou z toho spatne a boji se o rodinu. Co se s tim da delat? Da se zavolat nekam, aby jeji maminku odvezli do lecebny a dostala se z toho??? Nebo jde neco jineho? Diky za odpoved. Terka

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, maminku kamarádky nelze odvézt do léčebny proti její vůli. A upřímně řečeno – i kdyby to přes její nesouhlas bylo možné, léčba by pravděpodobně efektivní nebyla. Prvním krokem k úspěšnému vyřešení problému se zneužíváním jakékoliv návykové látky a tedy i alkoholu, je přiznání si tohoto problému a nalezení motivace k jeho řešení. Pak následuje „tvrdá práce“ na změně dosavadního stylu života, který byl s alkoholem spojený. Nevím, jak dalece je maminka kamarádky motivovaná problém s alkoholem řešit, ale je jistě škoda, že po prvním pokusu zanevřela na jakoukoliv další odbornou pomoc – protože ta je často jedinou možností, jak s pitím úspěšně bojovat a abstinenci si dlouhodobě udržet. Takto po internetu neposoudím, jak je problém s alkoholem u kamarádčiny maminky rozsáhlý, ale pokud nechce přestat chodit do práce, může využít ambulantní léčby v zařízení pro léčbu závislosti na alkoholu (většinou jsou to tzv. AT ambulance) – v rámci ambulantní léčby není nutné opouštět práci, bude jednou či dvakrát týdně docházet do zmíněného zařízení. Bude dobře, pokud obě dcery i manžel budou na kamarádčinu maminku soustavně vyvíjet tlak, aby odbornou pomoc vyhledala – můžou s ní mluvit o tom, jak je pro ně důležité, aby s pitím přestala, jak moc se vlivem alkoholu mění, je důležité s ní mluvit o možných důsledcích toho, když pít nepřestane (zdravotní problémy, bude se muset odstěhovat, může přijít o obě dcery a dříve či později i o práci, kvůli které se nechce léčit…apod.). Myslím, že ale nejlepší by bylo, aby tento tlak a i další konkrétní kroky ze strany rodiny byly činěny za pomoci odborníka, dá se tak předejít zbytečným nedorozuměním a komplikacím (zmiňované AT poradny nabízí poradenství i pro rodinné příslušníky). Po pravdě řečeno ale nevím, jak toho takto zprostředkovaně přes Vás dosáhnout. Kdybyste měla Vy nebo kamarádka zájem o kontakty na vhodná zařízení, napište, kde bydlíte a já Vám je vyhledám. Kamarádce můžete také doporučit stránky této drogové poradny – rubriku O drogách, kde si může přečíst informace o alkoholu, alkoholové závislosti a o vhodném přístupu rodiny k člověku, který má problémy s alkoholem. Přeji Vám i kamarádce hodně štěstí. Mějte se hezky.