Nevím si rady s přítelem
Dobrý den, je mi 23 let a 3 roky jsem chodila s klukem, ktery kouril travu. Strasne se mi to protivilo, protoze mi vzdycky prisel proste "mimo". Pritom to byl chytry kluk, na skole patril k premiantum a dnes dodelava doktorat. Momentalne chodim s pritelem, je tomu jiz rok a pul, o kterem od zacatku vim, ze take kouri travu. Jeste vic, nez byvaly. Kdyz jsme se poznali, kouril dve az tri "brka" denne. Nyni kouri tak jedno denne, ale mi to porad prijde proste moc. Je moc hodny, pracovity, ma dobrou praci, dodelal skolu, ke mne je pozorny a ja s nim chci zustat do budoucna. Na prvni pohled je to proste "normalni" kluk. Trava mi ale priserne vadi, uz z principu si myslim, ze je naprosto zbytecne se timhle svinstvem nicit. Marihuana je nejcastejsim tematem nasich hadek, pritel mi zacal lhat, ze uz nehuli, ale ja mam dukazy ze ano a uz jsem v nej ztratila duveru. Presto ho miluju a chci se zeptat, zda je z tohohle problemu vubec nejake vychodisko. Nechci o nej prijit, nechci mu davat ultimata, ale zijeme spolu a nemuzu tenhle jeho zlozvyk zkousnout. Skoro nikdo na nem nepozna, ze je treba zrovna zhuleny, ja to ale poznam okamzite a hned se kvuli tomu hadame! Prosim poradte, jak se mam zachovat. Normalne se uz s nim o tomhle bavit neda, je na toto tema naprosto alergicky. Diky

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, zdá se, že už jste zkusila skoro všechno. Problém s ultimáty je, že pokud je člověk nesplní (tedy např. partnera neopustí, když ten nedodrží slib), jsou pouhými výhrůžkami a nemá smysl je dávat. Chápu, že Vám přítelovo kouření marihuany hodně vadí, obzvlášť když jste kvůli tomu už jeden vztah opustila a teď se to opakuje. Na druhou stranu, o tom, že kouří jste věděla od začátku a měla jste možnost do vztahu nejít. Teď jste se dostala do situace, kdy je to Vaše přání proti jeho přání a on z toho svého (že bude bez hádek kouřit dál) nechce ustoupit. Můžete tedy ustoupit Vy, můžete se rozhodnout, že v takovém vztahu žít nemůžete, nebo se můžete pokusit znovu - a jinak - prosadit Vaše přání. SPíš než o tom, jak je marihuana škodlivá a zbytečná, bych se s přítelem zkoušela bavit o tom, co to dělá s Vámi, když je pod jejím vlivem, jak se cítíte, že jste bezradná a jestli je možné nějaké řešení.