Manžel a pervitin
Jájinka
Dobrý den. Jsem 4 roky vdaná, manžela jsem poznala po úspěšné léčbě (terapeutická komunita), kde se léčil rok z drogové závislosi na pervitinu - konec léčby 12/2005. Pervitin užíval asi 7 let (s přestávkami). Podstoupil léčbu na psychiatrii v Bohnicích a v terapeutické komunitě v Nové vsi. Jeho první relaps byl v 6/09, kdy měl strašné psychózy, stíhy a dostával se z jednoho užití asi 4 dny. Další jeho relaps byl v 11/09, kdy užil asi opakovně - asi 3x. Jeho poslední relaps byl 2/10. Po užití drogy má mnžel halucinace, stíhy a nyní byl i agresivní. Manžel chodí řádně do práce, máme zdravou dvouletou dceru a já nevím jak tuto situaci řešit. Nevím, zda tím, že už relapsoval cca 5-6x je jeho drogová závislost zpět (vím, že nebude vyléčený nikdy, ale pouze přeléčený), nebo zda jsou tyto relapsy jakým si voláním o pomoc. Zvažuji psych. léčebnu v Jihlavě, ale ráda bych znala váš názor. Děkuji. J.S.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, popsala jste kde se Váš manžel léčil, neuvedla jste však, zda-li ještě po léčbě docházel na doléčování ( toto je též velmi podstatná součást celého léčebného procesu ). V tutu chvíli by bylo nejrozumnější, kdyby se právě s tímto doléčovacím zařízením spojil a své ralapsy probral s terapeutem ke kterému docházel ( v případě, že doléčování proběhlo, předpokládám, že ano, protože po absolvování TK je toto poměrně běžnou záležitostí ). V případě, že ne, by bylo vhodné, kdyby takové zařízení v místě Vašeho bydliště v budoucnu vyhledal a pravidelně docházel na konzultace ( po té co se tato situace s intoxikací vyřeší ). Těžko takto přes internet hodnotit, zda-li nutně musí nastoupit další pobytovou léčbu, možná by postačil intenzivní ambulantní kontakt. Ale to já takto opravdu nepoznám. Neuvedla jste také, jak na současnou situaci a na opakované relapsy Váš muž nahlíží, zda-li by byl vůbec ochoten nějaké odborné zařízení navštívit. Bylo by třeba, aby Váš muž došel do nejbližšího Kontaktní centra a tam pohovořil s pracovníkem Káčka, ten by po zhodnocení situace navrhl a doporučil další vhodné kroky, v případě potřeby pomohl zprostředkovat detox či léčbu. Jestli nevíte, kde u Vás Káčko je, napište ještě jednou a uveďte větší města, která jsou Vám dobře dostupná, kontakty Vám vyhledám. Zkuste muže podpořit a motivovat, první relaps přišel po čtyřech letech ( jak jste uvedla ), takže ví dobře, že abstinovat jde, má rodinu, zdravé dítě, práci, to je bezvadné a bylo by škoda o to přijít. Ano, uvádíte správně, vyléčený "úplně" nebude nikdy, protože se závislostí to tak prostě je, ale může svoji závislost "přerůst" a trvalou abstinenci udržet. Relapsy jsou vždy jakýmsi signálem, že je něco v nepořádku, proto je zapotřebí s nimi pracovat a poučit se z nich do budoucna. V tuto chvíli je ale nejdůležitější, aby se Váš manžel spojil buďto se svým terapeutem nebo vyhledal K-centrum, aby se relaps nestal dalším braním. Ozvěte se ohledně kontaktu a jestli kontakt máte, napište jak se situace dále vyvíjí. Držte se ! M.K.