závislost
Máma
Dobrý večer, mám dospělého syna, 31 roků, který je svobodný, nemá žádnou známost a je velice silný kuřák, odhaduji 40-60 cigaret denně. V posledních letech k tomu denně pije alkohol, hlavně pivo, ale i víno a tvrdý alkohol. Sama jsem zapřísáhlý nekuřák a téměř abstinent, piji jen vyjímečně, příležitostně. Můj bývalý manžel a jeho otec však také hodně kouří i pije. Hrozně se trápím, jak se syn chová, ráda bych mu nějak pomohla, ale na žádné mé rady ani prosby nedá a nemá ani náhled na to, že má obrovský problém. Vychovala jsem ho s jeho starším bratrem sama, starší syn nekouří a pije také jen příležitostně. Nevím, kam se obrátit, nemohu se na to dívat, jak se ničí. Prosím, poraďte.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, uvádíte, že Váš syn bohužel na své nadužívání alkoholu prozatím náhled nemá, to samozřejmě není v tuto chvíli nejlepší, protože s návštěvou poradny musí souhlasit a dojít tam dobrovolně. Pokud závislá osoba nevnímá svůj problém se závislostí jako problém, není ochotna spolupracovat, tak ani léčba nebývá účinná. Pokuste se ho se starším synem motivovat a také mu povězte jak jeho pití vnímáte. Pokud nebude s návštěvou odborného zařízení souhlasit, můžete se starším synem nebo třeba jen Vy ( to je samozřejmě na Vás ) využít poradenství pro blízké osoby, které tyto poradny též ve svých službách nabízí a tam Vaši současnou situaci podrobněji probrat a poradit se o dalších vhodných krocích, jak se synem komunikovat a jak ho třeba lépe motivovat k tomu, aby i on sám takovéto zařízení navštívil a svůj problém začal řešit. Napíši Vám kontakty. Psychiatrická klinika Fakultní nemocnice Bohumice specializováná protigrogová ambulance Jihlavská 20 Brno tel : 532 232 078 MUDr. Lucie Pilařová Psychiatrická ambulance psychiatrické kliniky Jihlavská 20 Brno tel : 532 232 051 MUDr. Zuzana Hogenbuchová Poradenství při potížemi s alkoholem, návyk.látkami a hazard.hrami Křenová 62 A Brno tel : 541 247 232 mob : 603-487 867 Bc. Veronika Šuráňová P.S. nejdříve si zavolejte a dohodněte termín první konzultace. Přeji hodně štěstí. M.K.