pro p.Blanku a p.Báru
pepina
Děkuji Vám oběma za rady a informace. Obrátím se na AT poradnu. Paní Orlíková, pokud jde o orientační množství alkoholu, může jít i jen o dvě dvoudecky vína v časovém rozestupu s konzumací nealka, kdy se cítím naprosto v pohodě, tedy ani náznak že bych, ale pak se třeba dá jen jeden panák (vím, míchat je nejhorší, ale necítím ani trochu, že bych předtím měla problém), pak mám stopku a nic si nepamatuju. To u mě bývá většinou tak, že jsem jakoby v pořádku, tedy necítím počátky opilosti a po jednom něčem (co je asi přes, bohužel se nechám často přesvědčit, abych si nalila, že jsem přece ještě nic neměla a nic mi to neudělá), tak upadám do stavu, kdy sem mimo. Stalo se mi to i když nemíchám, třeba po třech dvoudeckách vína, opět ne během krátké chvíle vypité.... Ale z toho byla na svatbě bratra třeba se pilo celou noc, hlavně slivovice a byla jsem v pořádku. Jak jste psala o výhodě, nevýhodou je to, že moji kamarádi, kteří byli večer v pohodě, tak druhý den trpí, já upadnu do stavu mimo večer před, ráno jsem jako rybička a nic mi není. Děkuju. P.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, stavy „mimo“, které popisujete, když „přeberete“ mohou být tzv. alkoholová okénka, ke kterým dochází nejčastěji po rychlém vypití většího množství alkoholu nebo při pití alkoholu na lačný žaludek. Alkoholové okénko bývá považováno za známku rozvíjející se závislosti, ale dochází k němu i u lidí, kteří závislí nejsou. Výskyt okének může být způsoben i větší zranitelností mozku. Množství vypitého alkoholu, které popisujete, se skutečně nezdá být adekvátní tomu, co se poté s Vámi děje. Nicméně, jak jsem psala už v minulé odpovědi – alkohol na každého působí velmi individuálně –– a každý má vůči alkoholu jinou odolnost. Pokud nechcete alkohol zcela vyloučit ze života (nevím, jak důležité je pro Vás 4 krát do roka se napít), pak bude třeba vyloučit jak možné fyziologické, tak i psychické příčiny Vašeho problému. Takže asi opravdu nejrozumnější bude poradit se s odborníkem - AT ambulance ve Zlíně nabízí optimální kombinaci služeb pro Vás – služby psychiatra, psychoterapeuta a odborníka na závislosti – případně se zde poraďte o vhodnosti neurologického vyšetření. Přeji Vám, abyste brzy našla způsob, jak problém uspokojivě řešit. Mějte se hezky.