alkoholové excesy
pepina
Je mi skoro 30, vyokoškolačka s dobrou prací, bez partnera a poslední dobou mě trápí alkoholové excesy. Zkušenosti s nelegálníma drogama nemám (nechtěla jsem), nekouřím.Vztah k alkoholu je spíše negativní. Zpravidla ho takřka vůbec nepiju (okolí si většinou myslí, že jsem skoro abstinentka), ale pokud se napiju, zpravidla to velmi špatně skončí (o mých excesech vědí pouze blízcí kamarádi). Stává se to několikrát do roka, kdy i po poměrně malé dávce (ve srovnání s jinými), upadám do stavu, kdy nemůžu chodit, mluvit, mám okno a "vyvádím (slovní agresivita, svádím chlapy - dle nálady)". Roli může hrát to, že mám za sebou těžkou operaci ledvin (zdvojená pánvička) a také genetickou zátěž (otec i teta alkoholici, děda z matčiny strany také). V anamnéze mám také bulimii (kolem 20). Ráda bych Vás požádala o radu, jak s tím naložit. Zda je to již na psychiatrickou péči (případně na koho se obrátit ve Zlínském kraji) nebo jak zvládnou to, abych nebyla úplná abstinentka, ale ani nekončila pod stolem. Děkuji. P.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Váš předchozí dotaz zodpověděla kolegyně Blanka Kačírková, tak pro jistotu kopíruji i sem. To, že jste předchozí dotaz nenašla, bylo proto, že byl zodpovězený, ale ještě nebyl vyvěšený na veřejný web. "Dobrý den, pokud Váš dotaz dobře chápu, chtěla byste řešit problém s tím, že se i po malém množství alkoholu opijete a máte nepříjemné stavy. Působení alkoholu na člověka je velmi individuální záležitost a závisí na více faktorech - na tom, jak je organismus zvyklý ho přijímat, jaká je celková tělesná váha, alkohol také působí rozdílně na muže a ženy, na ženy účinkuje menší množství alkoholu – a to i když uvážíme rozdílnou hmotnost - na jeden kilogram váhy stačí ženám menší množství alkoholu k dosažní téhož účinku. Roli hraje i to, zda popíjení alkoholu doprovází konzumace jídla a doplňování tekutin, což působení alkoholu zpomaluje. Je škoda, že jste neuvedla alespoň orientačně množství alkoholu, které vypijete, není úplně rozumné srovnávat se s ostatními, kteří alkohol možná konzumují mnohem častěji než Vy a mají prostě tím pádem vůči němu i vyšší toleranci. Vzhledem k Vaší rodinné zátěži (co se alkoholismu týká) bych považovala případnou nízkou odolnost vůči alkoholu spíše za výhodu – může to pro Vás být ochrana před jeho nadměrnou konzumací. Bojovat s tím můžete samozřejmě nejlépe tak, že alkohol nebudete konzumovat nebo alespoň v dávkách, které Vám nezpůsobují zmíněné obtíže. Takto přes internet lze těžko posoudit, zda Vaše obavy jsou na místě, proto bude nejlépe, pokud svůj problém podrobněji proberete s odborníkem v AT poradně – ve Zlíně působí AT ambulance (psychiatrie, psychoterapie, adiktologie), Osvoboditelů 91, Zlín, 760 01, telefon: 577 220 634, MUDr. Pavel Konečný, http://www.psychocentrumzlin.cz. AT ambulanci najdete také ve Vsetíně - AT ambulance, J. Sousedíka 1204, Vsetín, 755 01, telefon: 721 428 525, MUDr. Lenka Šebelová. Informace o alkoholu a jeho působení na organismus si můžete přečíst např. na stránkách této drogové poradny v rubrice O drogách – Legální látky – Alkohol nebo na adrese www.alkoholik.cz. Přeji hodně štěstí." Já ještě její odpověď doplním, protože jednak v tomhle svém dotaz se zmiňujete i o psychických obtížích v minulosti (bulimie), a jednak i více popisujete, co se s vámi při těch excesech děje. A možná nejde ani tak o ten alkohol, jako nějaký celkový pocit neukotvení, který z vašeho dotazu cítím. Tak mě napadá, zda by nebyla od věci nějaká psychoterapeutická podpora celkově a třeba by se vám podařilo pak i lépe kočírovat i ten (a nejen) alkohol. Z kontaktů, které uvedla kolegyně, bych Vám doporučila obrátit se na MUDr. Pavla Konečného, pokud byste o nějakou takovou pomoc měla zájem. Přeji hodně štěstí.