marihuana
anonime
Dobrý den, zjistila jsem že jsem těhotná, ale až v 20tt do té doby jsem hodně kouřila marihuanu a vzhledem k okolnostem a složité životní situaci jsem kouření velmi výrazně omezila, ale nepřestala úplně. Protože látek jsem měla vícero řekla jsem to lékařům aby se podnikli kroky a vyloučilo možné postižení dítěte, vše potvrzuje že je dítě zdravé. Bohužel teď necelý měsíc před porodem mi chtějí dělat toxikologii vyhrožují absťákem dítěte a sociální pracovnicí. Bojim se, že mi v moči najdou marihuanu, protože jak jsem se dočetla odchází z moči až 1měsíc. Věřim, že svému dítěti ubližuji míň než kdybych pila alkohol, můžu toxikologii odmítnout? Mám již jedno dítě a taky jsem marihuanu kouřila a je naprosto v pořádku.Celá tato záležitost je pro mě velice stresující a jen vede k tomu, že mám větší chuť si stres marihuanou odbourávat a pak nechci aby k nám chodila sociálka do 18 kvůli pár čoudům trávy.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, omlouvám se za zpoždění s odpovědí. Píšete, že jste ve 20.týdnu těhotenství zjistila, že jste těhotná. Do té doby, jste užívala marihuanu, ale i jiné látky. Bála jste se, aby dítě nebylo postižené, tak jste se svěřila lékařům. A všechny dosud provedené testy prokazují, že je dítě naprosto v pořádku. Od doby, co víte, že jste těhotná, jste kouření marihuany omezila, jiné látky počítám neužíváte (v dotaze se o tom nezmiňujete). Měsíc před porodem Vám lékař oznámil, že Vám bude chtít udělat toxikologické vyšetření. Vy se bojíte, že když uvidí positivní výsledek na marihuanu, bude následovat popotahování se sociálkou. Rozumím tomu správně? Ptáte se, jestli můžete toxikologiii odmítnout. Domnívám se, že můžete, ale pravděpodobně jen vzbudíte větší podezření. Lékaři se mají při porodu postarat jak o Vás, tak o dítě. A v případě, že mají podezření, že matka zneužíván nějaké látky, je pochopitelně na místě ji otestovat a kontaktovat sociální pracovnici z oddělní péče o dítě (už z toho důvodu, že se porod může zkomplikovat a bude třeba zasáhnout podáním léků, které by mohly s drogou v těle špatně reagovat; ale i z toho důvodu, aby bylo chráněno po porodu dítě a neskončilo spolu se závislou matkou na ulici). V dnešní době není užívání marihuany zas takovou výjimkou, aby positivní test před porodem vedl k tomu, že k Vám bude sociálka chodit do 18 let věku dítěte. Obzvlášť jestli neužíváte nic jiného a samotné užívání marihuany jste omezila, nemáte se podle mého názoru čeho bát. Osobně si myslím, že by bylo dobré testy podstoupit a s lékaři i sociálkou spolupracovat. Než se rozhodnete, co dál, můžete se zkusit poptat jednom místě - a to u paní Dr. Ilony Presslové, která pracuje v Denním stacionáři o.s.SANANIM v Praze. Ta se věnuje těhotným a matkám s dětmi, které užívají/užívaly návykové látky. Má poměrně velké zkušenosti se spoluprací s lékaři a sociálními pracovnicemi s odboru péče o dítě. Telefon na ni je 220 803 130. Mohla by Vám dát rady a doporučení, jak postupovat. Případně se podělit o své zkušenosti z praxe. S pozdravem, Gabriela Koryntová.