Kokaine
Dasa
Dobrý den. Osobně nejsem závislá absolutně na ničem, ale nevím na koho se obrátit a doufám, že jsem zde správně. Jde o mého přítele se kterým jsem teprve 4měsíce. Má velice zvláštní podezdřívavé až paranoidní chování, které se střídá s dobrou veselou náladou, někdy upadá do strašné deprese, někdy má sklony k násilý. Z počátku vztahu mi přiznal, že zkoušel různé drogy A DŘÍVE BYL DOKONCE ZÁVISLÝ NA THC. Předevčírem se mi přiznal, že užívá kokain jednou měsíčně. Přišel za mnou po nějakém večírku a zdál se mi nějak divný měl rozšířené zornice a tak jsem se ho zeptala jestli něco měl, přiznal se, ale tvrdí mi, že závislý není. Chci mu pomoct, trápí mě, že to bere ať to je jednou měsíčně nebo kolikrát. Myslím to s ním dobře, jsou v tom city. Poradte mi na koho se s tímto mám obrátit. Jsou rizika užívání stejná i pro člověka,který tuto drogu užívá měsíčně? Myslím tím poškozenou psychiku. Je vůbec důvěryhodné, ze neni závislý??, o tom pochybuji. Jak s ním mám jednat? Jsem bezradná, nechci ztatit jeho důveru.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete příteli pomoci a že o něj máte obavy. Ale podle toho, co popisujete, to nevypadá, že by Váš přítel užíval kokain pouze jednou měsíčně. Příznaky, které uvádíte, spíše napovídají nějakému delšímu a intenzivnějšímu užívání kokainu nebo jiných drog (zejména stimulačních - patří mezi ně třeba pervitin) - podezřívavé/paranoidní chování, střídání dobré nálady s depresemi a sklony k násilí. Rozšířené zornice jsou typické pro intoxikaci stimulačními drogami, mezi něž kokain patří. O rizicích užívání kokainu a jiných stimulačních drog si můžete přečíst na tomto webu pod příslušnou rubrikou. Rizika jsou samozřejmě vyšší při intenzivním užívání, ale i kdyby přítel užíval kokain jednou měsíčně (což se mi nejeví pravděpodobné), tak riziko rozvoje psychických potíží to s sebou nese také. Přítel má zřejmě s drogami bohaté zkušenosti, píšete, že sám uvedl, že jich vyzkoušel řadu, zřejmě dlouhodobě užíval (či užívá) marihuanu, nyní tvrdí, že kokain bere jednou měsíčně. Pokud drogy přestane brát, psychické potíže by se měly spontánně upravit. Nicméně nevím, nakolik je Váš přítel ochoten se svého životního stylu vzdát, jestli uvažuje o tom, že by s drogami přestal. Pokud ne, tak není moc možností, jak mu pomoci. Chápu, že to s ním myslíte dobře a že ho máte ráda, ale pokud dotyčný sám nechce se situací nic dělat, tak s tím pravděpodobně nehnete. Vzhledem k tomu, že vám tvrdí, že bere kokain jednou měsíčně a má pocit, že to má pod kontrolou a není závislý, tak si spíš říkám, že moc motivaci ke změně mít nebude. Napadá mě, zda je pro Vás opravdu vztah natolik naplňující, pokud píšete o přítelově podivném chování včetně sklonů k násilí, abyste s ním dál byla a investovala energii do vztahu v případě, že on sám nic měnit nebude chtít. Pak si říkám, jestli má cenu v takovém vztahu setrvávat. Je to vyčerpávající a ohrožující i pro vás. Zkuste s ním v tuto chvíli promluvit a zjistit, jak se k tomu staví, říct mu, že o něj máte obavy, že byste mu ráda pomohla, pokud bude chtít. Pokud byste si chtěla promluvit o tom, jak s ním komunikovat a jak ho případně k nějaké změně přimět, je možné se obrátit na centra, která poskytují poradenství rodinám a blízkým uživatelů drog. Pokud byste o něco takového měla zájem, napište mi, odkud jste a já se vám pokusím vhodné zařízení vyhledat. Na závěr bych vám ráda ještě řekla, abyste myslela také na sebe a na to, jak je v tom vám. Za přítele nenesete zodpovědnost a pokud se rozhodne v užívání drog pokračovat, je to jeho volba a nikoli vaše vina, a ani není vaší povinností mu pomáhat, zvláště pokud o pomoc nebude stát. Zatím přeji hodně štěstí.