jen tak
early
Nevím, jestli vůbec tento dotaz zodpovíte. V podstatě je to příšerné fiasko a pravda pravd - že feťák vždy zůstane feťákem, ať se snaží sebevíc on nebo jeho okolí. Píšu to jako matka dcery, kterou jsem mimo jiné 2 roky podporovala ve výkonu trestu po všech stánkách - jak finančně, tak návštěvami - tedy psychicky, poskytla ji bydlení, oblékla ji, zaplatila dluhy, vzala na dovolenou k moři /to aby poznala jiný život/, začla s ní v padesáti chodit do fitness, vzala ji do sauny, brala ji na výlety, učila řídit auto..... leč dceruška praštila po půlroce prací a zmizela - tam - kam jí srdce táhlo.... takže nula od nuly pojde. boj s drogou nezná vítěze. nevěřt tomu.ta jako já už nevěřím a nikdy nebudu.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, musíte prožívat velmi těžké období zklamání – ač jste dceru podporovala jak jen to bylo možné – dcera se místo vděku vrátila (předpokládám) k droze. I když Vy osobně máte nepříjemné zkušenosti se svou dcerou, myslím, že ale Vaše zkušenosti nelze zobecňovat na všechny lidi, jejichž život drogová závislost ovládla. To, jakým způsobem se člověk se závislostí vypořádá, mnohdy závisí na mnoha okolnostech, často nestačí pouze podpora a obětování se ze strany rodičů. Do hry vstupuje to, jak dlouho a intenzivně člověk drogu užíval, do jakých problémů se díky užívání dostal, jeho fyzická konstituce, jeho osobnostní rysy, psychický stav, vlivy prostředí apod. Pro překonání závislosti je ale důležitá silná motivace samotného uživatele a odhodlání tvrdě pracovat na změně svého života – nejlépe za pomoci odborníka buď v rámci pobytové léčby v psychiatrické léčebně a terapeutické komunitě nebo v rámci ambulantní léčby. Léčba drogové závislosti je zdlouhavý a náročný proces a řada lidí je v boji s drogou úspěšná. Stejně tak není vyloučeno, že i Vaše dcera tento problém jednou úspěšně překoná. Napadá mě, že byste na to, co Vás trápí (nebo alespoň to tak z dotazu vypadá), neměla být sama – doporučuji Vám vyhledat např. poradnu pro rodiče či jiné zařízení, kde nabízí poradenství pro rodiče a nejlépe rodičovskou skupinu a probrat svou situaci a případně využít možnosti své zkušenosti sdílet či porovnat s dalšími rodiči s podobným problémem. Pokud jste z Prahy, pak doporučuji Poradnu pro rodiče Sananim, poradna sídlí ve Školské 30, Praha 1 v zadní části restaurace a kavárny Café Therapy. Konzultaci je nutné předem domluvit na telefonním čísle: 739 268 527. Pokud je pro Vás Praha nedostupná, napište, kde bydlíte a já Vám kontakty na vhodná zařízení napíši. Přeji Vám hodně štěstí.