Rivotril - velký problém
Holka Rivotrilka
Dobrý den, před deseti lety mi moje psychiatrička předepsala Rivotril. (OCD). Neřekl mi nikdo, že je tu nebezpečí "návykovosti". Bylo mi 19 a ani jsem po tom nějak nepátrala. Deprese a obsese byly horší. Jenže ... 20,21 - invalidní důchod pro těžké OCD, 22 let a "riváč" tak uvolňoval. Najednou jsem brala 1x 2mg. Doktorka to věděla.. a předepisovala. Pak 3-5x denně 2mg. 23 let a bulimie, proč neuvolnit napětí? Došlo to tak daleko, že jsem vypracovala systém ... Rivotril jsem zapila kávou ... to byl slastný rytuál. Veselost. Uvolnění tenzí. Blaženost. Jistě zkoušela jsem přestat ... půl roku jsem se plácala bez něho a pláč se střídal s letargií, zoufalstvím, myšlenky na smrt byly víc a víc intenzivní... Tak jsem si odpočinula .... rivotilem.... Dokonce jsem zvolila i hospitalizaci, kde mi léky prostě sebraly : "Skončíte do deseti let na dialíze, když budete pokračovat". A já bojovala... Září 2009 - začátek ledna 2010. Přibrala jsem 7 kilo. ale byla jsem na 1 mg Potila jsem se, koktala, před spaním myslela na to, jak bude krásné až umřu a všechno skončí.... A pak to zase "ruplo"... byla jsem nesnesitelná a věděla jsem to.... minulý týden jsem si "dovolila" jednu "rivotrilovou neděli" A pak pondělí, úterý ... Rodina se na mě zase usmívá, tuhle mi máma říká : "Ty jsi teď tak fajn...". Ale já nechci být závislá ... nechci být mimo, nechci dialízu, a chci jednu děti.... ale takhle to nejde.... Psychiatrička mi po oznámení "úletu" řekla, více méně řekla, že je to můj rozmar, a že se mám vrátit k původnímu 1 mg. nebo vysadit úplně.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, závislost na lécích je hodně těžko zvládnutelná a často dost podceňovaná. Vůbec se nedivím, že se v tom "plácáte" a cítíte se v pasti. Jedna věc je vyřešit závislost a druhá věc je vyřešit příčiny, kvůli kterým jste do ní spadla - tedy OCD, deprese apod. Obojí je potřeba řešit současně, nebo alespoň v přímé návaznosti. Pokud Vaše lékařka podceňuje Vaši závislost i problémy, bylo by dobré ji vyměnit. Najít si lékaře, který se Vaším stavem bude seriózně zabývat a bude s Vámi také řešit příčiny. To nejde jen léky, ale i psychoterapií. Byla by pro vás vhodná např. léčba v denní stacionáři nebo pravidelné návtěvy skupin, zaměřených na Váš problém. Pokud byste nevěděla o možnostech ve svém okolí, napište lokalitu, pokusím se Vám poslat nějaký kontakt. Pokud je to jen trochu možné, promluvte si o tom také s Vaší lékařkou a s rodinou (která, jak se zdá, Váš stav také dost podceňuje).