Pro Jana Marečková
Marvin
Děkuji za informaci, když navážu na předchozí korespondenci, zeptám se Vás jaké ideální řešení byste tedy navrhovala??? Je to tak jak říkáte, já mám jít na testy z popudu přítelkyně, přitom mě se tato skutečnost hluboce dotýká a vím, že test bude zbytečný. Děkuji. Krev+moč Marvin (20.01.2010 10:09) Dobrý den, rád bych se Vás zeptal jak dlouhou dobu po požití látky pervitin (šnupnutím) je tato látka přítomna, resp. zjistitelná laboratorně (test na přítomnost drogy v těle) v krvi a v moči??? Kolik takový test stojí cenově a dělá se standardně u obvodního lékaře? Moc děkuji. Jana Marečková (20.01.2010 13:00:20) Dobrý den, dle informace toxikologické laboratoře v Praze je pervitin z moče zjistitelný až 21 dní, z krve 1 až 3 dny. Doba detekce závisí na intenzitě a délce předchozího užívání a také na individuálním metabolismu organismu. Při jednorázovém experimentu s pervitinem se tato doba bude pohybovat na dolní hranici, při dlouhodobé a denní konzumaci na té horní. Na provedení laboratorního testu se můžete dohodnout i s praktickým lékařem. Cena se, pokud je nám známo, pohybuje v případě laboratorně provedeného testu z moči na jednu látku cca kolem 500,- Kč. (Každá další látka + 500,-Kč). Lze použít i orientační testy z moči (fungují na principu detekčního proužku podobně jako např. těhotenské testy), ty lze provést i v domácím prostředí, jsou běžně dostupné ve větších lékárnách a stojí do 100,- Kč. Jejich nevýhodou však oproti laboratorně provedenému testu je jejich ne zcela stoprocentní spolehlivost a možnost vykázání falešné pozitivity/ev. negativity. Nevím sice, proč se na to ptáte, (zda chcete někoho nechat testovat vy nebo se otestovat sám, či zda se o věc zajímáte jen teoreticky), ale případné použití testů jako formy kontroly jiného člověka s sebou nese mnohá úskalí a není ideálním řešením drogového problému.

Odpověděl:
Zdravím vás. Docela chápu, že se vás taková situace dotýká. Kontrolování partnera testy zpravidla do vztahu přináší napětí, konfliktní situace a pocit zklamání z nedůvěry. Když už, mělo by se k němu přistoupit až po vzájemné dohodě a s tím, že všechny ostatní možnosti přesvědčit partnera o případné abstinenci selhaly. A i takto je to krajní a nouzové řešení, neboť test prokáže pouze to, zda v posledních dnech droga byla/nebyla užita. V případě pozitivního výsledku nevypovídá nic o tom, jak často/pravidelně je užívána, jak je na tom dotyčný s případnou závislostí. Naopak v případě negativního výsledku nedává žádnou jistotu, že dotyčný drogu neužívá a test nebyl proveden krátce po uplynutí doby detekce nebo dotyčný např. neužívá jinou drogu, než na kterou byl testován. Navíc se domnívám, že pravidelné a opakované testování partnera do dospělého vztahu skutečně nepatří. Bohužel, popis vaší situace je poměrně stručný. Nepíšete nic o tom, na základě čeho vaše přítelkyně získala podezření, že pervitin užíváte a jak na tom s pervitinem jste (užíval jste minulosti, dáte si jen občas nebo jste nikdy neužíval?...) a jak celkově vypadá váš vztah. A také, zda a nakolik jste o problému pervitinu ve vašem vztahu komunikovali a jak to probíhalo. Myslím, že nekonfrontační, otevřený partnerský rozhovor bez vzájemných výčitek a obviňování je to, čím je potřeba začít. Chápu však, že jsou ve vztahu situace, kdy je to obtížné a nad snahou o rozumný dialog oboustranně převáží emoce. V takových chvílích může pomoci přítomnost další nestranné osoby, nejlépe odborníka, který má s řešením podobných situací zkušenosti a zafunguje jako mediátor, který vám ve vzájemné komunikaci pomůže. Ale jak říkám, vím toho o vaší situaci velmi málo a také internetová poradna není úplně ideální prostředí, kde se partnerské problémy dají dlouhodobě řešit už jen proto, že efektivnější bývá komunikovat s oběma stranami vztahu. Když tak se ještě ozvěte a třeba se více rozepište, zkusíme vymyslet, co dál.