žloutenka typu C
holička
Moje přítelkyně mi ted rekla, že má céčko. Co mám dělat? co to je vůbec? Byla drogově závislá, kvůli mě přestala a žijeme krásný lesbický život.........co teď?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den. Žloutenka typu C je onemocnění, které se poměrně často vyskytuje právě u drogově závislých. Kromě sexuálního styku se totiž přenáší i krví a jinými tělními tekutinami (sperma, poševní sekret). Dále i z matky na dítě a tetováním. Protože se přenáší krví, dochází často k jejímu rozšíření mezi uživateli drog, kteří spolu sdílí stříkačky a jehly. Žloutenka (lékařským názvem hepatitida) C je virovým onemocněním jater. Její akutní forma často, v 70%, přechází do chronicity (pokud trvá déle než 6 měsíců, jde už o chronickou formu). To je asi i případ vaší přítelkyně. Nebezpečí žloutenky C je možný vznik cirhózy jater, selhání jater se smrtelnými následky, rakovina jater apod. Člověk, který jednou žloutenku C prodělal je už napořád nositelem nákazy. Nevím, jestli tyto informace vaše přítelkyně má, a také nevím, jak dlouho vaše soužití trvá, ale pokud spolu jste už nějakou dobu, je určitě na místě podezření z možné nákazy. Bylo by dobré zajít na odběry krve a nechat si na žloutenku udělat testy. To je možné na hygienické stanici, měl by vám je ale zařídit i obvodní lékař. V případě, že by se vaše přítelkyně chtěla léčit, je tu možnost léčby interferonem, která je dlouhodobějšího rázu a je nutná abstinence od drog. Bližší informace by vám měli také poskytnout na hygienické stanici. V každém případě, první co byste měla udělat vy, je zajít si na testy a podle toho se zařídit dál. Do té doby, než se situace vyřeší, byste se měla vyvarovat možné nákazy. Přeji vám hodně štěstí, pokud byste potřebovala nějakou další nebo podrobnější informaci, můžete kdykoli napsat nebo zavolat do K-centra na tel. 02/83872186.