Poděkování a dotaz
MATKA a SYN
Dobrý večer,jsem zmatená víc než kdy jindy.Možná potřebuju slyšet Váš názor ,abych mohla dál bojovat nejen sama se sebou...Protože zatím ještě bojovat můžu a hlavně chci!Jsem matka 22letého syna.Prošli jsme si leččíms.Problémy s chováním už na základce,přecházením ze školy na školu(soukromé,placené).Stejně žádnou nedokončil a zůstal u základního vzdělání.Není hloupý, je jen líný a flink!!Podvody,lži,malá krádeže,odchody i vyhazovy z domova,výhružkami,prosením,omlouváním,dáváním dalších šancí,získávaním důvěry,zklamáním,vydíráním,placením dluhů.....Mým zhroucením,dalším uvěřením v nápravu....."Vytáhla" jsem sama nevím jak syna z podsvětí, byl jako bílý kůň,Nezřízeně užívánval pervitinu...,naučila jsem jej znovu se koupat a převlíkat,komunikovat ne jen arogantně,občas snad přemýšlet....Uchránila jsem jeho mladší sestru-tehdy už plnoletou i sebe před fyzickým i psychyckým terorem tím že jsem"jim to pískala" 24 hodin deně několik měsíc".Trvá to už skoro 4 roky.Prošla jsem si jako matka peklem!!!LITOVALA JSEM JEHO,SAMA SEBE,NENÁVIDĚLA JEJ A PŘÁLA SI ABY MUJ SYN NEBYL!!!!!Vždycky jsem pak ale sebrala nějak sílu dál za něj bojovat.Ale to až v okamžiku kdy on mi v tom "pomáhal" a s Vaší pomocí i podobných institucí s nimiž jsem spolupracovala.Absolvovali jsme toho moc a dlouhá cesta nás stále čeká,pokud budem oba chtít tak jako teď.Teď chceme a dokážeme dál spolu "pracovat".Pravda,syna stále "hlídám" a v životě "řídím".Nutím ho hledat si zaměstnání popř. brigády a nutím a vysvětluju proč .....nutím pracovat a splácet dluhy které jsme sloučily do jednoho. ,tz. "domácího" aby mu nehrozila exekuce a penále.Splácí pokud má z čeho,i když pomalinku!Sestře i rodičům koupil dárek na vánoce,plní běžné rodinné povinosti pokud mu je uložím...prostě spolupracuje,jinak ví že by jeho milující matka vystrčila drápky!Z druhé strany ale ví,že pokud bude potřebovat a nebude lhát,dá se se mnou na lečems domluvit.Ale i já mám hranice!!!!Přesto se pokusí občas zalhat.Né už ve věcech podstatných,ale pokusí se o to.Pokud ale je odhalen,omluví se a dál nezapírá.Máme domluvu!Ptát se můžu kdykoli na cokoli.Otevřeně mluvíme i o něm a současné situaci s drogama.Je na mě závislý,min. finančně a dám mu to občas pocítit.Pokud by mě chtěl lhát ,řekne raděj :NA TO SE MI PROSIM NEPTEJ!Je to na naší domluvě a já tím pádem vím víc než když na něho budu naléhat a on mi bude lhát! Práci se až tak nebrání.S trochou remcání seděl i o vánocích na kase v hypermarketu i když se za to styděl,ale veděl že nemá na výběr. Akorát dlouho nikde nevydrží.V posledním zaměstnání byl 5 měsíců.....Před tím ho vyhodili pro zpronevěru peněz,nechali jsme ho v tom vykupat až k trestnímu oznámení a hrozil mu soud.Pak si sám domluvl splátkový kaledář a měl snahu to splácet i když jsme ho museli jako rodiče zadotovat....S pervitinem prej přestal.Prej ho mel nekdy v zaří.Přesto od něho vím že si dává trávu.Údajně proto ,aby neměl větší depky a vydržel třeba víc doma a necoural se po nocích,což nechci!Celkem slušně omezil svoje rozmarné výdaje-ADEKVÁTNĚ JEHO VĚKU...Myslíte že má šanci na plnohodnotný život??Kdýž mu organizuju jako matka život tak prostě funguje.Ono mu to i vyhovuje,Údajně je to pto něj přijatelnější ale to přece není konečné řešení...... Z druhé strany je fakt že je dost impulsivní a stresové situace řeší neuvážlivě. Můžu.protože chci pro něho ještě něco jako matka něco udělat,co by bylo ku jeho prospěchu-hlavně dlouhodobého????? Děkuji a přeji hodně úspěchů ve Vaší práci!Děláte velice záslužnou činnost!!!!

Odpověděl:
Dobrý den, váš příspěvek je poměrně obsáhlý a vaši rodinnou situaci a vztah se synem v něm popisujete poměrně podrobně. Dotaz vlastně zazní až na závěr - zda má váš syn šanci na plnohodnotný život a co pro něj ještě jako matka můžete udělat. Domnívám se, že z praktického hlediska pro svého syna děláte až příliš, asi by vzhledem k jeho věku bylo vhodné dát mu prostor se osamostatnit a převzít zodpovědnost za své chování a rozhodování a jejich důsledky. Jistěže máte obavy a pochybnosti, jak to zvládne, ale pokud nebude mít možnost si to vyzkoušet a naučit se to a bude stále odkázán na to, jak mu zařídíte život vy, nikam se nepohne. Sama asi tušíte, že dlouhodobě je to takto neúnosné. Nebo byste mu chtěla organizovat život ještě ve třiceti? ve čtyřiceti? Je přece naprosto běžné, že dospělý člověk ví, že když nepracuje, nemá na nájem, když peníze utratí za nadstanardní zbytečnosti, nezbyde na jídlo apod. Zkuste tedy postupně přenechat zodpovědnost za synův život na něm. Určitě to není snadná situace pro žádnou ze zúčastněných stran, pro syna je navíc současný stav velmi komfortní, takže to asi nebude úplně jednoduché. Z vašeho dotazu mi vyplynulo, že jste již nějaké odborné poradenské centrum vyhledala, možná by bylo ideální, vypravit se tam znovu a své další kroky podrobně zkonzultovat osobně a předejít tím zbytečným konfliktům a hrocení situace. Váš syn má určitě šanci na plnohodnotný život, ale musí to být jeho vlastní život, který bude žít. Přeji hodně štěstí vám oběma.