kokain
edie
Dobrý den, už jsem se jednou ptal, bohužel se můj dotaz někam vytratil. Zkusím to tedy ještě jednou. Moje otázka se týká kokainu a to za 1, jaké množství je nebezpečné ohledně předávkování, četl jsem že 1,2 gramu, ale to se mi zdá dost málo. Vím o lidech, kteří za večer klidně vyšňupou kolem dvou gramů a nedělá jim to problém. A obecně jakým rizikům je člověk vystaven, při jeho užívání - dejme tomu 3-4x do měsíce, celkově 1,5 -2,5 g za měsíc.. A jak rychle na něm vzniká závislost. Znám lidi co už třeba pravidelně šňupou 2 roky a jejich stav, zejména psychický se nedá srovnat s lidma závyslýma třeba na piku nebo heroinu. Jenom to dost stojí. Děkuji mnohokrát za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, dotaz se nevytratil, jen jsme měli trochu zpoždění. Dotaz zodpovídala kolegyně Blanka Kačírková, pro jistotu její odpověď kopíruji i sem: "Dobrý den, 1,2 g kokainu je uváděno jako smrtelná dávka při prvním požití kokainu (přičemž toxické příznaky se objevují i při menších dávkách, např. i 0,07g). Nutno říct, že je míněn čistý kokain, nikoli látka dostupná jako kokain na ulici, jejíž čistota bude nižší a bude obsahovat různé příměsi. Při chronickém užívání se potřeba kokainu zvyšuje (z důvodu touhy po zvýšeném příjemném vnímání, nikoliv kvůli rostoucímu návyku jako je tomu u opiátů) a tolerance vůči kokainu se zvyšuje – tzv. kokainisté mohou přijímat 20 – 30g kokainu denně – to jsou dávky mnohokrát vyšší než je smrtelná dávka. Jako jedno z největších rizik dlouhodobého užívání kokainu je třeba zmínit silnou psychickou závislost, dále pak se mohou objevovat nejrůznější psychické problémy - stavy úzkosti, panické ataky, hrozí nebezpečí toxické psychózy. Co se týká zdravotních rizik – užívání kokainu je zátěží pro kardiovaskulární systém. Stoupá riziko srdečních a mozkových příhod. Šňupání způsobuje poškození nosní sliznice a nosní přepážky, často se objevuje i ztráta čichu. Tyto informace jsem čerpala z rubriky O drogách, kterou naleznete na stránkách této drogové poradny, můžete si zde přečíst i další informace o kokainu. Nevím, proč tyto informace potřebujete vědět, ale pokud kokain užíváte či se chystáte ho vyzkoušet, tak budu ráda, pokud Vás uvedená rizika od tohoto počínání odradí. Mějte se hezky." Rozvoj závislosti a rozvoj psychických problémů je dosti individuální, závisí to na mnoha faktorech, zejména tedy na intenzitě a frekvenci užívání, ale i na dalších věcech - psychickém a zdravotním stavu před začátkem užívání, na sociálním zázemí, věku... Ale potíže mohou přijít i později, a to, že ještě nenastaly, nemusí nic znamenat. Rozhodně bych nebezpečí nesnižovala tvrzením, že kokain "jen dost stojí". :) Psychická závislost na kokainu bývá poměrně urputná.