přítel a pervitin
Eva
Dobrý den, chtěla bych Vás tímto poprosit o radu s mým přítelem, který asi půl roku bere pervitin. Už si nevím rady. Podrobný příběh jsem popsala ve poznámce. Předem děkuji za odpověď...

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, ve skryté poznámce uvádíte jak situace vypadá...chování a reakce Vašeho přítele a postoj k řešení problému jsou dosti typické ( i když přes internet se toto opravdu hodně těžko hodnotí ). Je velmi dobré, že hned jak jste problém s drogami odhalila, zkontaktovala jste odborníka u Vás a dohodla si schůzku, je to nejrozumější přístup. Jestli se o pervitinu chcete dozvědět více informací, můžete se podívat i na tomto webu do rubriky Stimulační látky, v podrubrice Pervitin. Tážete se, jak poznáte, že přítel pervitin užil. Někdy se toto rozpoznává dost obtížně, jelikož v době požití třeba vůbec nemusí být zrovna s Vámi, což dle toho, co píšete, se zdá být i pravděpodobné ( uvedla jste ale, že u Vás dost často spí ). Po užítí pervitinu je celý oranismus značně stimulován, po odeznění účinku je právě člověk unavený a vyčerpaný. Jinak jasnými příznaky, že je osoba pod účinkem pervitinu, jsou výrazně zvětšené zornice, energičnost, výmluvnost, u některých jedinců vyvolává roztěkannost až chaotičnost, také pod vlivem této drogy bývá utlumena chuť k jídlu. S konzumací pervitinu časem přichází i tvz.toxické psychózy ( stav podobný stavům, které prožívají lidé trpící schozofrenií ) - pocity pronásledování, paranoia atd. Také se ptáte na možnost kontroly testy, které jsou volně prodejné. To samozřejmě udělat můžete, ale o celkové situaci Vám to řekne v podstatě málo. Zjistíte pouze, zda v posledních dnech přítel drogu užil či nikoliv. A také je vždy otázkou, co pak s informací, kterou zjistíte. Když budou testy vpořádku přítel jistě bude nerad, že ho podezíráte a testujete. A bude to pro vás znamenat, že příteli nyní věříte, že nebere a už ani brát nebude? Nebo ho budete testovat pravidelně? A když v pořádku nebudou, co Vy s tím budete dělat, jaké budou vaše další kroky a rozhodnutí? Je zapotřebí vždy zvážit celou situaci a připravit se na možné varianty. Myslím, že by v této situaci bylo optimální, kdyby i Váš partner, ne jenom Vy, měl zájem svůj problémem začít řešit a navštívil odbornici, kterou Vy jste zkontaktovala. Jestli si po Vašem ultimatu vybral Vás a ne pervitin, ať proto také něco udělá v tom smyslu, že se bude léčit s odbornou pomocí a bude dlouhodobě abstinovat. Být Vámi, vůbec bych nepřipouštěla tu možnost, že zůstane pouze u slibů typu "dnes to bylo naposledy" atd.. Drogová závislost se dá poměrně úspěšně léčit, když je závislá osoba motivována a ochotna spolupracovat, spoustě lidem se to podařilo úspěšně zvládnout. Může to zvládnout i on, když bude chtít a něco pro to udělá. A vy trvejte na vyhledání odborné pomoci a léčbě, protože jen tak Vám do budoucna může být ve vztahu rovnocenným partnerem. Kdyby se přítel léčit nechtěl, měla byste zvážit, zda Vám stojí za to v takovém vztahu i nadále setrvávat. Pokud vím, většinou tyto příběhy nekončí zrovna dobře. Můžete pomáhat v tom smyslu, že ho podpoříte v léčbě, pomůžete mu zprostředkovat např. první kontakt, doprovodíte ho na schůzku, v případě, že by nastoupil na pobytovou léčbu, tak udržovat kontakt a podporovat ho, ale více pro něj v tuto chvíli udělat nemůžete, to ostatní je na něm. A na Vás je teď v tuto chvíli to, že byste si měla předem určit svoje hranice, kam až jste ochotna v pomáhání zajít a těch se držet. Možná teď budu trochu předcházet událostem, ale kdyby se náhodou stalo, že by Vám přítel drogu nabídnul, aby jste to také zkusila, rozhodně odmítněte. Třeba tato situace vůbec nenastane, zmiňuji to z toho důvodu, že právě za podobných situací kdy partneři "pomáhali", se právě takovýmto způsobem do drog, potažmo závislosti, dostali. Budu Vám držet palce ať se Vám podaří vše dobře zvládnout, když budete potřebovat klidně znova napište, mějte se hezky. M.K.