alkoholik
Kaktuska
Dobrý den, můj otec je již tři roky v důchodu. Pije celkem zhruba 40 let a když byl v poslední době u lékaře, nakázali mu abstinenci, protože má játru prakticky obalenou tukem. Můj otec si to však vysvětluje špatným jídlem a dědičností. Nevím, co dělat, nic na něj neplatí. Nejlepší by pro něj byla nějaká léčba, ale nevím, jak na to. On se léčit nechce, má prý vše pod kontrolou. Můžete mi poradit, kam se obrátit o pomoc? Nebo co leze ss takovým člověkem vůbec dělat? Lze jej dostat na nějakou léčbu, či to vše řešit jinak??? V alkoholu vůbec není agresivní, nijak nikoho neohrožuje. Avšak mrzelo by nás, kdyby měl zdravotní problémy, v horším případě úmrtí kvůli alkoholu. Potřebujeme nutně, aby přestal. Základní údaje: muž, 65 let, pije cca 40 let, pije pivo a prokládá ho tvrdým alkoholem, podnapilý je prakticky denně, bydlí s mou maminkou, není v alkoholu vůbec agresivní, nedělá žádné problémy, nepřizná si, že má problém s alkoholem, nemá zájem o léčbu, myslí si, že má vše pod kontrolou. Děkuji za brzkou odpověď.

Odpověděl: Uživatel Testovací
Dobrý den, na začátek chci jen podotknout, že naše poradna se zaměřuje na nealkoholové drogy, zkusím Vám ale co nejlépe odpovědět. Situace, kterou popisujete, patří k těm nejtěžším - totiž dlouhodobá závislost člena rodiny. V rámci rodinného systému je více než pochopitelné, že o svého otce máte strach a chcete mu pomoci. Sami jste ale za tu dlouhou dobu toho určitě hodně vyzkoušeli, a tak asi tušíte, že žádné instantní nebo superjednoduché řešení není. Opravdu není a to je pro ostatní rodinné příslušníky velmi náročná zkušenost. Říká se, že pokud závislý člověk sám přestat nechce, aktuální situace mu plně vyhovuje, tedy odborně řečeno, že v tuto chvíli nemá žádnou motivaci k léčbě, je těžké ho donutit, aby abstinoval. V tom je možný jeden přístup - totiž pokusit se s otcem o alkoholu otevřeně bavit - co mu přináší tak dobrého, že již 40 let pije, jestli je na něm také něco negativního, atd. Také je možné se domluvit a vyzvat otce, aby zaznamenával pečlivě do diáře množství vypitého alkoholu, pak bude po týdenních kontrolách zřejmé, jestli užívá hodně nebo má vše pod kontrolou. A co třeba zkusit krátkodobě abstinovat? Možností je více, ale je třeba vždy spolupráce - a to je často problém. Dle místa bydliště Vám také mohu doporučit rodinnou poradnu, kam byste třeba všichni (nebo třeba poprvé i bez otce) zašli a situaci řešili osobně a snažili se nalézt dobré řešení pro všechny. Může se také stát, že Vás otec bude dále dlouhodobě pít, pak je důležité situaci řešit tak, aby i Vy, Vaše matka atd. jste byly na toto připravené. S tím mohou v poradně také pomoci. Držím palce.