Maruška a zakon
Charon
Dobrý den. V poslední době se hodně hovoří o (Takzvané) legalizaci Marihuany,pěstování a přechovávání. Zkoušel jsem se tedy informovat na netu a z odpovědí nejsem moc chytrej. Na některých odkazech jsem se dozvěděl že pěstování 5 rostlin je legální a jinde že je to přestupek postižitelný až 15,000kč. To samé platí i pro přechovávání pro osobní potřebu.Někde se uvádí že je to legální tudíž že to není trestný a jinde že jde o přestupek s postihem do 15,000kč. Nikde jsem nenarazil ani na to kolik gramů Maruhiany mohu přechovávat. Byli byste tak laskaví a upřesnili mě co je pravda a co výmysl.Popřípadě uvedli jak to ve skutečnosti je.Předem děkuji Charon.

Odpověděl:
Dobrý den, asi vás zklamu, ale pokud se týče právních úprav ohledně marihuany, rozhodně nelze mluvit o jakékoli "legalizaci". Dle nového trestního zákoníku platného od 1.1.2010 je držení malého množství marihuany pro vlastní potřebu posuzováno jako přestupek, který není trestně stíhán a tedy jej neřeší soud, ale "pouze" přestupková komise na místním úřadě, kde hrozí pokuta do 15 000,- Kč. Což však v zásadě platilo i v minulosti. Co je jednou z hlavních změn od letošního roku je, že zmiňovaná "malá množství drog" a tím pádem i "množství větší než malá" jsou definována přímo v zákoně a pro rozhodování soudů jsou tedy závazná. Dříve tato množství byla stanovena pouze na základě pokynu policejního prezídia jako orientační údaje pro Policii ČR a nebyla pro soud závazná, proto se stávalo, že soudy mohly posuzovat jednotlivé kauzy týkající se marihuany (a dalších drog) s rozdílnou "přísností". Nyní je tedy jasně dáno, co se týká marihuany, že držení množství do 15 gramů sušiny či pěstování do 5ti rostlin konopí pro vlastní potřebu je posuzováno jako přestupek, držení většího než jsou tato množství je trestný čin. Ráda bych ještě zdůraznila, že předání marihuany, její prodej nebo převoz přes hranice je trestným činem vždy, a to bez ohledu na množství. V tomto směru se situace nezměnila. Pokud byste měl ještě nějaké další dotazy, kontaktujte Právní poradnu A.N.O., která se na tuto problematiku specializuje. Adresu najdete na těchto stránkách v pravém sloupci. Ať se daří. PS: Marihuana vás evidentně zajímá - nějaké další info k THC najdete i na těchto stránkách v příslušné rubrice.