Lenka
Dobrý den, chtěla bych poradit se závislostí mojí maminky. Je závislá na barbiturátech. Začlo to asi před 3 lety. Nejdříve to byl alkohol ve větších mírách. Když jsem s ní o tom problému mluvila, řekla mi že přestane. Ale nahradila si alkohol barbituráty. Myslím, že už je to ve fázi kdy si ani neuvědomuje jakou dávku bere. Má depresivní sklony, je citově oslabená, vše se jí dotkne apod. Došlo to už tak daleko, že ani neví co potom dělá, má zeslabený dech, je pomalá, motá se apod. Nevím jak jí pomoci, říká mi, že žádný problém nemá. Opak je ale pravdou. Nevím jak jí v tom pomoci. Psychologa a odbornou pomoc samozřejmě odmítá. Začíná se to pomalu odrážet v její práci a vůbec v jejím okolí. Budu ráda když mi poradíte co bych měla na mém místě udělat a kde popřípadě najít pomoc. Děkuji Vám

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v obtížné situaci, zvlášt pokud Vaše maminka není ochotná připustit, že má se zneužíváním léků problémy a odbornou pomoc odmítá. Bohužel k tomu, aby si člověk přiznal, že se dostal do potíží, dochází často až poté, co už jsou problémy např. v té práci nebo v jiné oblasti natolik markantní, že to nelze přehlédnout... Napadá mě, že by bylo možná na místě, kdybyste se o situaci zašla poradit osobně Vy, přec jen takto přes internet je těžké vše posoudit a poskytnout nějakou konkrétní radu a doporučení. Existují tzv. AT poradny, což jsou specializované psychiatrické ambulance zaměřené na problematiku závislostí. Tam by mohli poradit, jak se pokusit maminku také k návštěvě zařízení motivovat, jak s ní komunikovat, získala byste potřebné informace a podporu. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla najít nějaké dostupné zařízení, kam se obrátit. Zatím držím palce.